WIJDEMEERSE WEBKRANT
PvdA over Verkeer
Wijdemeren, wo 1 oktober 2008

Kees Bosdijk, de fractievoorzitter van de PvdA, zond een toelichting aan de pers inzake het standpunt van zijn partij over het verkeer in Wijdemeren.

De tekst werd gezonden aan de pers n.a.v. de raad van afgelopen donderdag.

Dossier Verkeer 's-Graveland

ingezonden bericht

Na de voor niet-fractievoorzitters warrige discussie over dit onderwerp gisteravond in de raadsvergadering van Wijdemeren heb ik er behoefte aan publiekelijk duidelijk te maken waarom ik namens de PvdA-fractie het standpunt heb ingenomen zoals ik dat heb ingenomen.

Zoals jullie hebben begrepen, heb ik aangegeven de mededeling van CDA, VVD, GL en DBW niet voor mijn rekening te willen nemen.

Ik geef nu aan waarom. De reden waarom het onderwerp gisteravond aan de orde kwam was de besluitvorming over de reconstructie van het Noordereinde in 's-Graveland. Het leek de coalitie, op initiatief van de PvdA - waarover later meer -  goed om het element van de verkeersoverlast los te koppelen van de noodzaak om de weg te reconstrueren vanwege de noodzaak om de riolering en het wegdek aan te passen. Zo zou het ook mogelijk zijn om allen die zich terecht zorgen maken over de verkeersoverlast op het Zuidereind/Noordereind serieus te nemen en samen met hen naar een duurzame oplossing te zoeken; dat kost meer tijd dan nu rond die reconstructie mogelijk is. De lijn die de coalitie daarbij wilde volgen was de oproep die de PvdA-fractie al in de Algemene Beschouwingen van november vorig jaar had gedaan. "Met de recente actie van de PvdA/SP-fracties in Hilversum vers op het netvlies om het ziekenhuis in Hilversum te behouden, roept de PvdA-fractie op tot een intergemeentelijke conferentie over de bereikbaarheid van de regio. Gemeenten moeten niet langer proberen hun eigen verkeersproblemen geïsoleerd op te lossen. Zij missen eenvoudig de noodzakelijke bevoegdheden en middelen daarvoor. " De PvdA-fractie was naar aanleiding van een VVD-bijeenkomst over het onderwerp verkeersdoorstroming tot de conclusie gekomen dat de methode die toen door Hans Hillen op grond van zijn lange ervaring werd aangereikt de moeite waard was om uit te testen. Gewoon omdat alle tot nu toe al dan niet in de openbaarheid gedane pogingen niet tot resultaat hebben geleid. Wij wilden vorige jaar ook een oplossing vinden voor de strijd om het behoud van ziekenhuis Tergooi in Hilversum en meenden dat het verstandig was - vanuit het gezichtspunt van bewoners van Wijdemeren - om dat via het onderwerp "bereikbaarheid" te doen.   De heer Reijn, fractievoorzitter van de CDA-fractie, wilde van zijn eigen wethouder mevrouw van Henten in de laatstgehouden commissie Ruimte & Economie de toezegging dat zij aan de slag gaat om de mogelijkheden van een rondweg te onderzoeken; anders stelde hij een motie in het voorzicht om dat af te dwingen. De PvdA-fractie wil een intergemeentelijke discussie niet verengen tot de discussie over een rondweg, maar wil die veel breder houden, zodat alle aspecten aan de orde kunnen komen. De elementen  die een aanpak volgens ons moet omvatten wil die aanpak kans van slag hebben, zijn de volgende:

  1. De jarenlange inspanningen van gemeentelijke wethouders en het Gewest Gooi & Vechtstreek hebben niet tot een oplossing geleid. De eng-gemeentelijke aanpak werkt niet omdat elke van de problemen te klein is om door de buurgemeenten in de regio serieus genomen te worden óf omdat de oplossing hier gevonden wordt ten koste van daar - dus door verschuiving van het probleem op het bordje van een ander.
    De gewestelijke aanpak werkt niet vanwege financiële en bestuurlijke onmacht om de verkeersoverlast op te lossen.
    Dús moet de politiek fractiegewijs sámen met (vertegenmwoordigers van) betrokkenen/belanghebbenden bij elkaar gaan zitten om, niet langer via de "stille diplomatie " (die trouwens wel degelijk nuttig blijft), maar de verkeersoverlast in alle openheid te inventariseren, aan te pakken en op te lossen.
  2. Dat inventariseren, aanpakken en oplossen lukt niet in één bijeenkomst, daar moet tijd en energie in gestoken worden, dat is een proces.
  3. De nimby-houding (not in my backyard) moet afgelegd worden. Er moeten compromissen worden gesloten en er moet (behoorlijk wat) geld aan worden besteed. De bereidheid om dat te doen moet gevonden worden in ieders eigen belang: goede verkeersdoorstroming en dus betere bereidheid in de regio. 
  4. Er moet een gespreksleider worden aangezocht met gezag, kennis en invloed op plannen en financiële mogelijkheden van rijk, gewest en provincie.

Zoals jullie kunnen zien, bevat het gisteravond ingediende voorstel deze onmisbare elementen niet. Daarom heb ik het niet gesteund. De PvdA-fractie wil niet meewerken aan het idee om eerst een rondje-Wijdemeren te houden en daarna de buurgemeenten te vragen erbij te komen zitten. Want dan wordt precies datgene bereikt wat vermeden moet worden: buurgemeenten moeten niet ons probleem oplossen; gemeenten moeten samen erkennen dat elk van hen verkeersproblemen heeft dat die alleen met elkaar en niet ten koste van elkaar opgeloste moeten worden. Ik heb begrepen dat de politieke discussie in Wijdemeren in de vergadering van de commissie Ruimte &V Economie van a.s. woensdag zal worden voortgezet. Ik hoop dat ik het PvdA-standpunt heb duidelijk gemaakt. Ik heb in gesprek met Mario Wouters gisteravond begrepen dat hij het in grote lijnen met mijn kijk op de zaak, mijn aanpak eens is. Hij en ik zijn graag bereid onze standpunten in een interview te geven/te verduidelijken.

Met vriendelijke groet,
Kees Bosdijk fractievoorzitter PvdA in de gemeenteraad  van Wijdemeren

bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
zon en buien
15 gr.
windkr. 4