persbericht  
               
            Bewoners en klanten positief over GAD  
            Uit het klanttevredenheidsonderzoek dat de  Gewestelijke Afvalstoffen Dienst (GAD) in 2008 door onderzoeksbureau CREM heeft  uit laten voeren komt naar voren dat de klanten (bewoners en gewestgemeenten)  tevreden zijn over de GAD.  
            Deze resultaten komen overeen  met de prestaties op het gebied van kosten en milieu. De benchmark, een  vergelijkend onderzoek met andere vergelijkbare afvalinzamelaars in Nederland,  geeft eveneens een positief beeld. Daaruit kwam naar voren dat de GAD op het  gebied van kosten en milieuprestaties (o.a. het scheiden van afval) tot de top  4 behoort! De GAD presteert dus zowel goed op het gebied van milieu, kosten als  dienstverlening: dat is best bijzonder. De GAD wordt door bewoners gezien als  dé organisatie waar bewoners met al hun afvalstromen terecht kunnen. Ook  gewestgemeenten zien de GAD veelal als dienstbaar, milieuvriendelijk en  integer. 
            Met een  afvalscheidingspercentage scoort het gewest Gooi en Vechtstreek ruim boven het  onderzoeksgemiddelde van de benchmark. Wat betreft de kosten komt de GAD er ook  zeer positief uit. De kosten voor het afvalbeheer per huishouden liggen in het  gewest namelijk significant lager dan het gemiddelde.  
              Uit zowel het klanttevredenheidsonderzoek  als uit de benchmark blijkt dat de GAD bovengemiddeld scoort in de  dienstverlening, vooral als het gaat om klantgerichtheid. 
            Naar aanleiding van het  klanttevredenheidsonderzoek kan worden geconstateerd dat bewoners en  gewestgemeenten anders tegen de GAD aankijken dan dat de GAD dat zelf doet. Het  imago van de GAD is in de beleving van klanten beter. Bewoners vinden over  het algemeen dat ‘alles goed gaat zo’. Ook wordt genoemd dat het imago in  toenemende mate als positief wordt ervaren. Gewestgemeenten noemen bij  verbeterpunten aan het imago dat de GAD best trots(er) op zichzelf mag zijn en  hier (met hulp van gewestgemeenten) meer mee naar buiten kan treden  (profilering). Zo weet bijvoorbeeld 73% niet dat de GAD ook voorlichting geeft  op scholen. Maar de expliciete behoefte is bij de klanten niet aanwezig,  klanten verzoeken eerder om zaken als (meer) service en communicatie.  
            Verbeteropties die klanten en  eigen personeel aandragen, zijn vertaald naar aanbevelingen. De aanbevelingen  richten zich bij eigen bedrijf vooral op de interactie op de werkvloer. Bij  bewoners hangen de meeste aanbevelingen samen met externe communicatie.  Aanbevelingen voor de doelgroep gewestgemeenten richten zich op een mix van ‘omgang tussen de GAD en de gemeente’, externe  communicatie en maatregelen op uitvoeringsniveau.  
            De GAD wilde met dit  klanttevredenheidsonderzoek graag weten hoe haar klanten (bewoners van regio  Gooi en Vechtstreek en gewestgemeenten) en eigen personeel staan tegenover het  reilen en zeilen van de   afvalinzameldienst. De probleemstelling van het onderzoek  was: Welk imago van de GAD leeft bij klanten (bewoners en gewestgemeenten) en  binnen de eigen onderneming? 
  Na een intern onderzoeksdeel  zijn burgers uit alle gewestgemeenten benaderd door middel van een vragenlijst  op de scheidingsstations en via een telefonische enquête. Vervolgens zijn  sleutelfiguren (zoals wethouders en raadsleden) binnen de gemeenten benaderd om  deel te nemen aan het onderzoek. Elke gemeente heeft haar medewerking verleend.  Daarnaast zijn interviews gehouden met contactambtenaren en/of voorlichters van  de gemeenten.  
            De resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek zijn in het  portefeuillehoudersoverleg van 17 december gepresenteerd. De resultaten van het  rapport zijn door de portefeuillehouders Milieu positief ontvangen. De GAD gaat  de aanbevelingen die naar aanleiding van het onderzoek naar voren zijn gekomen  bekijken en onderzoeken welke aanbevelingen kunnen worden doorgevoerd. In het  portefeuillehoudersoverleg Milieu van 4 februari 2009 wordt het onderzoek  nogmaals op de agenda gezet om te evalueren en te bekijken welke aanbevelingen  inmiddels zijn doorgevoerd of nog op de agenda staan om door te voeren. 
          De GAD wil iedereen die heeft deelgenomen aan het onderzoek  hartelijk danken voor de medewerking!  |