ingezonden bericht 
              
            In reactie op de wijze woorden van mijn grote vriendelijke vriend en groot   schrijver Putter alias Co de Kloet, 
              over het meevallende verkeer op het   Noordereinde en Zuidereinde, moet ik helaas concluderen dat onze Putter het   rapport niet goed heeft gelezen of wellicht veel belangrijke conclusies over het   hoofd gelezen heeft? Misschien toch de leeftijd ? 
               
              Hierbij speciaal voor   onze Putter de vragen en antwoorden over het RBOI rapport. 
               
              Geachte   Putter, 
                
              Navolgend enkele overwegingen bij het rapport "Beperkingen   verkeershinder Noordereinde en Zuidereinde 's Graveland" dd 08 oktober 2008,   opgemaakt door RBOI ijn opdracht van de gemeente Wijdemeren als   volgt: 
                
              Het valt op dat het rapport is gedateerd 08 oktober 2008 en pas   wordt aangeboden op 10 december 2008. Temeer daar een Kort Geding werd gevoerd   op 13 oktober 2008 voor de rechtbank in Amsterdam door enkele bewoners tegen de   gemeente. Het onderwerp van het Kort Geding wordt deels besproken iin dit   rapport. 
                
              Op blz 3 wordt verwezen naar Werk aan de Weg en de door WadW   aangedragen alternatieven welke mogelijk kunnen leiden tot de oplossing van het   verkeersprobleem. Tot op heden is Werk aan de Weg echter op geen enkele wijze   betrokken in de gesprekken c.q. planningen van de gemeente over dit traject.   Evenmin is door de rapportschrijvers RBOI enige poging tot communicatie met WadW   ondernomen. Het leidt geen twijfel dat dit totale gebrek aan communicatie   van de zijde van de gemeente de discussie ernstig heeft verscherpt. 
                
              Paragraaf 1.1   stelt dat het Noordereinde Zuidereinde "een belangrijke ontsluitingsroute"   betreft die de kernen 's Graveland en Kortenhoef verbinden met de N236 en de   N201. Deze stelling is al enige tijd achterhaald, maar blijft door de gemeente   niettemin in leven gehouden.   Deze stelling gaat volledig voorbij aan het   bestaan van de Rondweg Noord en de Rondweg West rondom Hilversum alsmede aan het   bestaan van de Gabriel Rotonde bij Nederhorst den Berg. 
                
              Op- pag 5 wordt   gesteld dat doorgaand verkeer 33% van de totale verkeersbewegingen betrof,   gemeten in 1995. Dat is 10 jaar geleden. In 10 jaar heeft de wereld niet   stilgestaan en is de mobiliteit aanzienlijk toegenomen. De afgelopen 10 jaar   zijn bijvoorbeeld de industrieparken in Hilversum sterk ontwikkeld c.q.   ingericht. Dit cijfer mag geen aanleiding meer zijn in een analyse over het   huidig verkeersbeeld.    
                
              In paragraaf "opzet onderzoek"  wordt gesteld dat   de Machineweg/Middenweg binnen het cordon vallen.  Op deze weg heeft de   bebouwing een industrieel karakter en hier treft men dus relatief veel zwaar   verkeer aan. Natuurlijke toegang tot deze weg vanaf de N201 is is via de Gabrielrotonde en vanaf de N236 via Nederhorst den Berg vanaf de Vechtbrug. Dat is   verkeer van buiten de regio. Door het stellen van het traject binnen het cordon   krijgt de uitkomst bestemmingsverkeer een foutief beeld. Plaatsing van de   meetpunten is een instrument dat leidt tot manipulatie van de   getallen. 
                
              Op paragraaf 2 "uitvoering veldwerk" stelt het rapport dat het   onderzoek plaatsvond op 20 nov jl. Als de herinneringen correct zijn was op die   datum de Leeuwenlaan nog gesloten wegens herplanting (bomen). In ieder geval   wekt het verwondering dat gemeten is tussen 14.00u en 18.00u. Gesteld wordt dat   in deze periode twee spitsuren en twee daluren  liggen. Een stelling die   verwondering wekt en niet met de werkelijkheid overeen lijkt te komen. Ook kan   men zich afvragen waarom deze tijden zijn gekozen. In ieder geval geeft dit   opening tot manipulatie. 
                
              In hoofdstuk 2.2 op blz 6 wordt verwezen naar   tellingen uitgevoerd in maart 2008. Deze datum werd ook gemeld tijdens het Kort   Geding onlangs. De geproduceerde cijfers echter blijken te zijn van een telling   in 2007.  Tot heden zijn de cijfers van maart 2008 niet getoond. Waarom? 
                
              Op pag 5 "klein aandeel vrachtverkeer" stelt het rapport dat het   aandeel vrachtverkeer slechts 4% is. Dat is dus tussen 14.00u en 18.00 u.   Vrachtverkeer echter heeft, vanwege de economische inslag, niet de neiging te   concentreren tussen 14.00 en 18.00uur. 
                
              Op pag 5 "plaatselijk aanzienlijk   etc"  stelt het rapport dat over het Noordereinde 45% van het verkeer geen   herkomst of bestemming binnen het onderzoeksgebied heeft. Dat betekent inderdaad   dat van de gemeten vervoersbewegingen de helft van 10.000+ niet op het   Noordereinde thuishoren. Het is doorgaand en/of sluipverkeer.  Inrichting  en   karakter van het Noordereinde staan een max van 6.000 verkeersbewegingen toe.    Een vermindering met 45% van het huidig aantal doet inderdaad recht aan dit   beschermd dorpsgezicht. 
                
              De laatste paragraaf van pag 5 noteert de bewegingen   tussen 14.00u en 18.00u maar slaat dan gemakshalve het resultaat maar om naar   tussen 14.00u en 19.00u. 
                
              Op pag 9 "oorsprong doorgaand verkeer" stelt   het rapport dat "naar verwachting" het verkeer betreft dat plaatselijk bekend   is. Niet duidelijk is waarom hier een "verwachting" wordt uitgesproken. In   eerdere verklaring is al aangegeven wat de aard van de verkeersstromen is. Het   nadien uitspreken van een "verwachting" is manipulatief en   suggestief. 
                
            In dezelfde paragraaf wordt verwezen naar verkeer Loosdrecht,   Hilversum Zuid, naar Weesp en Amsterdam. Niet wordt verwezen naar de route   Vreelandseweg / Gabrielrotonde. Toch is dit de enige natuurlijke route. Waarom   wordt dit verzwegen. Dit weg traject is veel en veel beter ingericht voor   doorgaand verkeer dan het Noordereinde / Zuidereinde. Verkeersbewegingen vanuit   Hilversum naar Weesp hebben een doorgaande route, ingericht voor intensief   verkeer, over de Ringweg Noord/West en de Frans Kampweg/Loodijk. Niet valt in te   zien waarom aan de beperkingen aan het Noordereinde de voorkeur wordt gegeven,   anders dan door sluipverkeer. Het valt op dat het rapport de alternatieve routes   niet noemt. 
             De suggestie, als zou een verlegging van het Noordereinde/Zuidereinde naar de alternatieve routes overlast op deze routes veroorzaken, is   een ernstige misleiding. Immers, deze routes zijn ingericht voor intensief   verkeer met brede wegdelen en grote rotondes. Dergelijke voorzieningen zijn niet   ingericht op het Noordereinde/Zuidereinde. Daarvoor is eenvoudigweg geen plaats.   Er zou dus geen sprake zijn van "overlast"  maar van eenvoudig gebruik van de   voorzieningen. Iedere andere suggestie is foutief en misleidend. 
    
              Op pag   12 "milieu onderzoek" paragraaf 3.3 meldt het rapport dat de geluidsbelasting met   63 dB de max toegestane norm aan het Noordereinde niet overschrijdt. 
              Er is   immers 63 dB gemeten. In een rapport opgemaakt door hetzelfde RBOI in 2007 ten   behoeve van een vergunning aanvraag voor de renovatie van de panden 309/311 aan   het Noordereinde is een geluidsoverlast gemeten van 53dB terwijl volgens dat   rapport de max toelaatbare waarde 45dB bedroeg. 
              Op hetzelfde traject.   Wonderlijk, maar evenzeer verdacht !   
    
              Pag 13 "Noordereinde"  stelt dat   het Noordereinde zou moeten worden ingericht als gebiedsontsluitingsweg met een   max 50 km zone.  Deze stelling verbaast. Tijdens het Kort Geding op 13 oktober   jl bevestigt de gemeente bij monde van de heer Van Dam en overgenomen door de   heer Van der Laan (thans Minister Volkshuisvesting) dat het Noordereinde een 30   km zone wordt en dat het wegdek de huidige breedte zal behouden na de   reconstructie. De rechtbank heeft deze informatie  meegnomen in haar   overwegingen die tot de uitspraak hebben geleid. Heeft er iemand gejokt   ? 
    
              In paragraaf "Zuidereinde" stelt het rapport opnieuw dat het verkeer vanuit   Hilversum richting Bussum via het Noordereinde zou gaan. Dit is sluipverkeer.   Niet valt in te zien waarom dergelijk verkeer geen gebruik maakt van de directe   verbinding Hilversum-Bussum. Evenmin valt in te zien waarom het rapport van deze   alternatieve route geen melding maakt. 
    
              Pag 5 paragraaf 4.1 vermeldt een   telefonisch interview met de heer M. Wouters van Werk aan de Weg. Naar stellige   bevestiging van de heer Wouters heeft geen enkel interview van genoemde aard   plaatsgevonden. Waarom wordt dit dan gesuggereerd? 
    
              Pag 5 paragraaf 4.2   bevestigt verkeersbewegingen van ca 10.000 per etmaal op het Noordereinde. Tot   heden heeft de gemeente altijd ontkend dat een dergelijke beweging plaatsvond en   zelfs de tellingen als geïnitieerd door bewoners i.v.m. het Kort Geding als   foutief en gemanipuleerd omschreven. Bij afsluiting van het Noordereinde een   daling realiseren van 10.000 naar 2.000 verkeersbewegingen is in strijd met   eerdere suggestie dat slechts 43% doorgaand verkeer zou betreffen. 
    
              In de   analyse wordt verkeer via de herinrichting Gabrielrotonde/ Nederhorst den Berg   als "overlast"  aangemerkt.  Als op een dergelijk weginrichting het verkeer als   "overlast"  wordt gekenmerkt, hoe heet hetzelfde verkeer dan over een   erfontsluiting zoals het Noordereinde?  Zie ook pag 18. 
    
              Pag 19 paragraaf 4.4   stelt dat het vrachtverkeer een relatief grote bijdrage levert aan geluidshinder   en verkeersveilgheid. Maar eerder stelt het rapport dat het vrachtverkeer maar   4% van de totale doorstroom bedraagt. Dit lijkt toch een wat wonderlijke   opmerking. Ook wordt hier gesteld dat het bedrijventerrein de Slenk alleen nog   maar bereikbaar zou zijn vanaf de N236 indien op het Noordereinde   verkeersmaatregelen zouden worden genomen. Met een uitbreiding van de Slenk,   zoals voorzien, met nog eens 80 bedrijfseenheden wekt deze stelling verbazing.   Aan- en afvoer via de N236 is een natuurlijke route. Aanvullend vrachtverkeer   over het Noordereinde kan niet worden verwerkt. Daarnaast geeft wethouder Mevrouw van   Henten aan dat geen extra verkeersbelasting over het Noordereinde is voorzien   (gespreksnotitie 03 november 2008) 
    
              Onder paragraaf 4.6 blz 21 wordt op geen   enkele wijze melding gemaakt van de speciaal ingerichte routes Randweg Hilversum   Noord/West en Gabrielrotonde Nederhorst den Berg. Dit is toch wel een heel   flagrante omissie die leidt tot zeer misleidende en foutieve   conclusies. 
    
            Positief in het rapport is de suggestie in conclusie, te   weten het nemen van verkeersmaatregelen, aanbrengen van wegversmallingen,   opleggen van snelheidsbeperkingen, verbeteringen van het wegdek ten behoeve van   vermindering geluidshinder etc. Verwondering wekt de slotopmerking dat   verkeersveiligheid in de huidige situatie "al geen probleem is". Hoe het rapport   tot deze conclusies komt,  terwijl het in hetzelfde rapport een groot aantal   wonderlijke stellingen inneemt, is echter een raadsel.             
          Mario Wouters 
          Werk aan de Weg 
          's-Graveland  |