| 
             
                Ingezonden Brief 
            
                
                BURGERINITIATIEF HELPT KONINGINNEWEG  
                Straatjuwelen geplaatst met hulp van politie, 3VO en politiek 
            
                Hier en daar moeten de mannen en 
                vrouwen van de gemeente Wijdemeren nog een “paar puntjes op i” 
                zetten, maar de straatjuwelen op de Koninginneweg in Kortenhoef 
                zijn na drie jaar overleg een feit. Via een heus 
                burgerinitiatief en de ondersteuning van 3VO, politie en de 
                politieke partijen: Dorpsbelangen Loosdrecht, D’66, Groen Links 
                PvdA en VVD, is de Koninginneweg in Kortenhoef veiliger 
                geworden. Wellicht dat door dit succes ook andere inwoners in 
                onze gemeente worden gestimuleerd om voorstellen via een 
                burgerinitiatief tot stand te brengen. Vandaar een 
                chronologische volgorde van de komst van de straatjuwelen op de 
                Koninginneweg.  
                 
                Begin 
                We schrijven Februari 2002. Er vinden werkzaamheden plaats op de 
                Koninginneweg. Na afloop komen de bewoners er achter dat de 
                verkeersdrempels verlaagd zijn. Tegelijkertijd is de weg van een 
                50 km/h zone naar een 30 km/h zone veranderd. Het resultaat 
                blijkt averechts te zijn. Er werd al niet rustig gereden omdat 
                de oude drempels niet effectief waren, maar met de verlaging van 
                de drempels wordt de ‘sportieve’ automobilist geen strobreed 
                meer in de weg gelegd. Dit tot ergernis van bewoners wiens 
                huiskamer grenst aan de rijbaan en tot zorg van bewoners die hun 
                kinderen op de fiets over de Koninginneweg naar school zien 
                gaan. 
                 
                Reacties 
                Er komen reacties van de Koninginnewegbewoners. Echter, omdat 
                deze reacties van individuele aard zijn hebben zij geen effect 
                bij het bestuur. Het bestuur verweert zich met argumenten als: 
                ‘het heeft aangekondigd gestaan’ en ‘er bestaan geen formele 
                richtlijnen waaraan verkeersdrempels in een 30 km/h zone moeten 
                voldoen’ en ‘het is gedaan op verzoek van Noordereinde bewoners 
                die klaagden over geluidsoverlast aan de achterkant van hun 
                huis’. Zo wordt de discussie met die paar individuele 
                Koninginnewegbewoners afgesloten. 
                 
                Onveilig 
                In een ultieme poging om toch wat veranderd te krijgen steken 
                enkele bewoners de koppen bij elkaar. Aan de Politie Gooi en 
                Vechtstreek wordt het verzoek gedaan om eens een 
                snelheidscontrole te organiseren om uit te vinden of het 
                werkelijk zo erg is als het lijkt. Het resultaat is 
                onheilspellend: tijdens twee controles in November 2002 wordt 
                zo’n 50% van de automobilisten geverbaliseerd voor overtreding 
                van de maximum snelheid en er worden snelheden gemeten tot 69 
                km/h! Tevens weet de wijkagent te melden dat het aantal 
                meldingen van verkeersincidenten drastisch is gestegen sinds de 
                verlaging van de drempels in het begin van 2002; in de zomer van 
                2003 wordt een geparkeerde auto compleet total loss gereden. Aan 
                de organisatie 3VO is gevraagd om de verkeerssituatie te 
                beoordelen, en hun conclusie is vernietigend: er deugt weinig 
                tot niets van de inrichting van de weg om het tot een 30 km/h 
                zone te maken en de Koninginneweg wordt aangemerkt als 
                verkeersonveilig.  
                 
                Actie 
                Onder alle bewoners van de Koninginneweg wordt een peiling 
                gehouden en de respons is overweldigend: meer dan 50% van de 
                huishoudens laat weten dat ze ernstig bezorgd zijn over de 
                verkeersveiligheid voor hun deur en willen verandering. 
                 
                Met deze gegevens gaan de Koninginnewegbewoners georganiseerd 
                naar de politiek. Zij hopen de raad ervan te overtuigen dat er 
                iets moet veranderen. Zij bieden aan om zelf met een plan te 
                komen en vragen de politieke partijen steun. En die krijgen ze 
                ook van PvdA, VVD, D’66, Groenlinks en Dorpsbelangen Loosdrecht 
                tijdens een zeer druk bezochte R&E commissievergadering in April 
                2003. Hiermee hebben de bewoners een meerderheid van de raad 
                achter zich en kunnen aan de slag. 
                 
                Plan 
                In samenwerking met 3VO, Politie Gooi en Vechtstreek, 
                Noordereinde bewoners, gemeente Soest en Els van Hall (VVD) 
                wordt er een herinrichtingsplan gemaakt. De basis van het plan 
                behelst het plaatsen van een zevental straatjuwelen (effectieve 
                wegversmallingen). Tevens worden verdere maatregelen 
                voorgesteld, maar daar is aanzienlijk meer budget voor nodig. 
                Tijdens een van de bijeenkomsten geeft zelfs wethouder Wim Neef 
                acte de présence met goede tips voor wat betreft het volgen van 
                de juiste formele weg om het plan, wat op dat moment reeds in 
                een officieel rapport verwoord is, goed in de commissie R&E 
                behandeld te krijgen. Echter, voordat het rapport aan de raad 
                wordt aangeboden krijgen alle bewoners van de Koninginneweg de 
                gelegenheid om op- en aanmerkingen op het plan te leveren. Met 
                name bewoners in wiens directe nabijheid een straatjuweel 
                geplaatst zou worden zijn uitgenodigd om gedetailleerd en actief 
                mee te werken en te denken. Uiteindelijk heeft slechts 1 adres 
                geen gehoor gegeven aan deze uitnodiging en zijn er talrijke 
                discussies gevoerd met bewoners waar de straatjuwelen precies 
                moesten komen. Wij zijn bijzonder verheugd dat we hier met alle 
                betrokkenen in overleg en met consensus uitgekomen zijn. 
                 
                Succes 
                In 2004 is het zover. Het plan wordt door bovengenoemde partijen 
                in de raad geaccordeerd. Er is nog wel enige discussie waar het 
                geld vandaan moet komen (het gaat slechts om een relatief klein 
                bedrag van EU 8000), maar de herinrichting van de Koninginneweg 
                is een feit. Veel medewerking wordt er vanaf die tijd ook 
                verleend door de heer Marsman van de dienst Openbare Werken van 
                de gemeente, die het plan uiteindelijk in December 
                implementeert. 
                 
                En zijn we er blij mee? Ja, want we hebben het gevoel dat we met 
                de overgrote meerderheid van de Koninginneweg wat voor elkaar 
                hebben gekregen. Ja, want er is door de politiek naar ons 
                geluisterd en we zijn niet teleurgesteld; de politiek heeft zich 
                dienend opgesteld, en dat respecteren wij. En ja, natuurlijk, 
                omdat verschillende Koninginnewegbewoners reeds te kennen hebben 
                gegeven dat er inderdaad rustiger gereden wordt. Ja, omdat er 
                toch de indruk is dat er minder verkeer op de Koninginneweg is. 
                De gemeente zal de situatie in de nabije toekomst gaan 
                evalueren. Wij als Koninginnewegbewoners zijn daar ook blij mee, 
                want we hebben er alle vertrouwen in dat het concept van de 
                wegversmallingen een duurzame oplossing is om verkeersoverlast 
                op onze weg tegen te gaan. Bovendien heeft de dienst Openbare 
                Werken middels hun opstelling laten blijken dat zij de 
                verkeersveiligheid op de Koninginneweg serieus nemen en dat zij 
                pro-actief samenwerken met de bewoners om tot verdere 
                verbeteringen te komen. 
                 
                Tot slot 
                Ter afsluiting een anekdote die een van de Koninginnewegbewoners 
                recentelijk aan ons verteld heeft:- 
                 
                “Ik reed vanochtend over de koninginneweg op weg naar mijn werk. 
                Een tegenligger stopte voor een straatjuweel om mij doorgang te 
                verlenen. Ik zwaaide als teken van dank, en de andere 
                automobilist zwaaide terug: tot Uw dienst. Vijf voor half negen 
                op Maandagochtend 10 Januari, de eerste werkdag van het nieuwe 
                jaar. Na U, mijnheer. Dank U...”. 
                 
                Het komt wel goed op onze weg. 
            
                Namens het bewonerscomité 
                Koninginneweg, 
                Guus Marinus, Carel Ris, Tim de Groot, Jos den Ouden 
             |