| 
             
                Persbericht 
            
                
                
                  
            Tevreden inwoners 
            belangrijk 
            Folder ‘Uw klacht: een gratis advies’ 
            Gemeente opent speciaal nummer voor  
            klachten over behandeling door gemeente 
            Vanaf deze week voert gemeente 
            Wijdemeren een verbeterde klachtenregeling in voor burgers die niet 
            tevreden zijn over de wijze waarop zij door de gemeente zijn 
            behandeld. Inwoners die vinden dat zij niet goed te woord zijn 
            gestaan, dat afspraken niet zijn nagekomen of dat zij onvoldoende 
            antwoord krijgen op vragen, kunnen terecht bij de 
            klachtencoördinator van de gemeente. Hij is rechtstreeks te bereiken 
            op het nieuwe nummer: (035) 65 59 553.  
             
            De gemeente Wijdemeren vindt het belangrijk dat inwoners tevreden 
            zijn over de wijze waarop zij door de gemeente worden behandeld. 
            Meestal gaat dat goed, maar soms ook niet. Is dat het geval,  
            dan kunt u dat melden aan de klachtencoördinator. De gemeente wil 
            zo’n klacht zien als een gratis advies om het werk in de toekomst 
            misschien beter te kunnen doen. Het kan fouten aan het licht brengen 
            en uiteindelijk leiden tot verbetering van de kwaliteit van 
            dienstverlening. Een vlotte en zorgvuldige klachtenbehandeling kan 
            bovendien bijdragen aan het herstel van geschonden vertrouwen in de 
            overheid.  
             
            Vlot en zorgvuldig 
            De klachtencoördinator probeert de 
            klacht vlot en zorgvuldig op te (laten) lossen. Hiervoor heeft hij 
            eerst de juiste informatie nodig. Zo zal hij vragen over wie de 
            persoon ontevreden is; welke feiten zich hebben voorgedaan; wie de 
            persoon misschien al over de situatie heeft gesproken; of er een 
            briefwisseling heeft plaatsgevonden en of de persoon een idee heeft 
            hoe de situatie opgelost kan worden. De informatie van deze intake 
            legt de coördinator vast op een formulier die de persoon ter 
            bevestiging krijgt thuisgestuurd. Daarbij ontvangt de persoon de 
            folder ‘Uw klacht: een gratis advies”, waarin staat hoe de gemeente 
            met klachten omgaat. De coördinator brengt tegelijkertijd de 
            betreffende inwoner in contact met de verantwoordelijk 
            leidinggevende of bestuurder. Deze zal de persoon uitnodigen voor 
            een persoonlijk gesprek. Zo’n gesprek lost vaak al een heleboel op. 
            Blijven de meningen botsen dan zal de leidinggevende of bestuurder 
            vragen aan het college over de klacht een uitspraak te doen. Het 
            college gaat er vanuit dat dit maar zeer zelden voor gaat komen. 
            Oude regeling 
            De gemeente Wijdemeren heeft sinds 
            2002 een klachtenregeling. Het college wilde deze laagdrempeliger 
            maken. Om dit te bereiken is de uitvoering van de regeling en de 
            klachtenregeling zelf op een aantal punten aangepast. Het college 
            legt de verbeterde klachtenregeling 28 april voor aan de commissie 
            Bestuur & Middelen. 
            Niet eens met besluit? 
            Dan bezwaar indienen 
            De klachtencoördinator is er niet voor 
            situaties waarbij mensen het niet eens zijn met een besluit van de 
            gemeenteraad, de burgemeester of het college van burgemeester en 
            wethouders. In deze situaties heeft iedereen de gelegenheid (gehad) 
            bezwaar in te dienen. Ook voor klachten over de openbare ruimte 
            zoals kapotte bestrating, straatlantaarns of onveilige situaties is 
            de verbeterde klachtenregeling niet bedoeld. Hiervoor kan iedereen 
            terecht bij het Servicemeldpunt: 035 65 59 555. 
            Inwoners met een klacht over de 
            behandeling door, of gedragingen van, bestuurders of ambtenaren 
            kunnen kiezen of ze de klachtencoördinator bellen, of het 
            intakeformulier downloaden vanaf
            www.wijdemeren.nl. 
            Het nieuwe formulier is te vinden in het Digitaal Loket. Zoek daar 
            op: klachtenregeling. Een brief schrijven mag ook: Gemeente 
            Wijdemeren, t.a.v. de Klachtencoördinator, Postbus 41, 1243 ZG 
            ’s-Graveland.   |