Persbericht
‘Onderzoek Webdam
naar reactietijd gemeenten op Email’
BIJNA EENDERDE VAN
GEMEENTEN REAGEERT NIET OP EMAIL
Webdam (www.webdam.nl),
een initiatief van GemeenteWeb, heeft onderzoek gedaan naar de
reactietijd van gemeenten op een vraag per Email. De resultaten
zijn zowel positief als negatief: 40,4% van alle gemeenten
reageerden binnen een dag, maar 28,5% reageert niet.
Aanleiding van het onderzoek is een vernieuwingsslag bij de
portal Webdam. Sinds 2000
beoordeelt Webdam alle gemeentelijke websites. Met de complete
lijst en een speciale Top 50
van beste gemeenten heeft Webdam hiermee de competitie in
overheidsland aangewakkerd.
Webdam beoordeelt nu ook wat gemeenten precies doen met hun
website. Hoe reageren ze op
vragen van inwoners? De resultaten van het onderzoek wegen zwaar
mee in de beoordeling
op Webdam.
De vraagstelling
Aan alle gemeenten werd per
email de volgende vraag gesteld:
“Geachte mijnheer, mevrouw,
Wij willen graag aan de slag met het realiseren van een aanbouw
aan onze
woning. Wij hebben begrepen dat wij daarvoor een vergunning
nodig hebben.
Kunt u ons aangeven hoe dit werkt?
Alvast bedankt voor de informatie.
Met vriendelijke groeten,
J.P.J de Wilde”
Bij de meting vanuit Webdam is
de volgende verdeling in tijd aangehouden: reactie dezelfde
dag, binnen 2, 3, 4 en vijf dagen, tussen 6 en 8 dagen en na 8
dagen. Hierbij is uitgegaan van
werkbare dagen. In totaal hebben gemeenten daarmee anderhalve
week de tijd gekregen om te
reageren op de vraag. Ook werd bekeken of een gemeente een
zogenaamde
‘ontvangstbevestiging’ verstuurde en of deze inhoudelijk
voldoende was.
De resultaten
In totaal werd door 71,5% van
alle gemeenten gereageerd binnen de gestelde termijn van 8
werkdagen. 28,5% reageerde niet. 8 % van de gemeenten stuurde
Webdam een
ontvangstbevestiging. 25% daarvan scoorde onvoldoende, er werd
niet aangegeven wat er met
de vraag zou gebeuren en geen termijn van beantwoording gegeven.
40,4 % van de gemeenten reageerden nog dezelfde dag met hetzij
een verwijzing naar een
verantwoordelijk persoon of informatie op de website, hetzij met
een compleet antwoord.
De volgende dag werd gereageerd door 18,3 % van de gemeenten. Na
drie dagen werd door
4,6 % van de gemeenten gereageerd. 3,0% reageerde na vier dagen.
Opvallend
Het eerste dat opviel was niet
direct een reactie. Naar één van de grotere gemeenten kon de
mail niet worden gestuurd, zelfs niet na herhaaldelijk mailen.
Oorzaak: mailbox was vol!
Van één gemeente was de reactie als volgt: “Aangezien wij u
netjes per brief willen
antwoorden, verzoek ik u uw adres, huisnummer, postcode en
woonplaats door te geven
Bij voorbaat hartelijk dank.”
Veel gemeenten wilden nog geen
antwoord geven aangezien ‘de heer De Wilde geen
adresgegevens had opgegeven.
Diverse gemeenten waren zeer
uitgebreid in hun beantwoording. Zelfs al bij een reactie op de
eerste dag! Sommige gemeenten reageerden zelfs binnen 10
minuten.
Verschillende gemeenten hadden de benodigde formulieren direct
bij het antwoord gevoegd.
Bij vrijwel alle gemeenten stond bij de afzender van de email de
naam van de persoon die de
vraag beantwoordde, zonder vermelding van de gemeente waarvan
het afkomstig was. Ook in
de beantwoording werd alleen de naam van de medewerker genoemd
en eventueel de afdeling
waar deze persoon werkzaam is. Dit bevordert de snelheid van
communiceren zeker, maar het
zou goed zijn als altijd duidelijk is dat de gemeente de
afzender is van de email.
Conclusies
Het is goed om te zien dat
gemeenten snel kunnen reageren op email. Veel gemeenten hebben
het goed gedaan. In totaal heeft 58,6 % van de gemeenten binnen
twee dagen gereageerd op
de vraag die door Webdam werd gesteld. En dat is een goede score
te noemen. Ook
inhoudelijk waren de reacties redelijk tot goed. Veel gemeenten
zijn echt uitgebreid op de
vraagstelling ingegaan en hebben de zaken serieus opgepakt. Er
werd vaak verwezen naar de
website van VROM om daar de betreffende informatie over aanbouw
aan een woning te
downloaden. Gemeenten weten dus waar de informatie via Internet
te halen is.
Zorgelijk is echter dat 28,5%
van de gemeenten niet binnen de gestelde termijn heeft
gereageerd. Op een vraag zoals gesteld door Webdam moet het
mogelijk zijn binnen acht
werkdagen met een passend antwoord te komen. Voor deze gemeenten
wordt het tijd om
binnen de organisatie een afdoende emailprotocol op te stellen
waarin de afhandeling van
email wordt beschreven. Wellicht dat er dan wel wordt gereageerd
op een vraag van een
informatiezoekende inwoner. Slechts 8 % van de gemeenten
verstuurde een
ontvangstbevestiging. Het zou goed zijn als gemeenten hier meer
werk van zouden maken
zodat je als inwoner weet dat het bericht ook in goede orde is
ontvangen. Bij zo’n
ontvangstbevestiging moet dan wel duidelijk zijn wat er met de
vraag gebeurt en hoe lang de
behandeling kan duren. Al dit soort zaken zijn vrij eenvoudig te
realiseren en zorgen voor
meer duidelijkheid richting vraagsteller.
Continue meting reacties
Webdam blijft de reacties van
gemeenten vanaf nu ook continu peilen en neemt de score
mee in de scoringslijst van Webdam. Dit heeft inmiddels al veel
verschuivingen teweeg
gebracht in de Webdamlijst. Bij iedere nieuwe ranking op Webdam
zullen de resultaten van
de reacties van gemeenten op Email apart worden uitgelicht. Ook
op Webdam zelf zal de lijst
met alle scores apart worden vermeld. Hopelijk kunnen we dan
binnenkort een opgaande lijn
bespeuren in de afhandeling van Email bij gemeenten. |