Vorig bericht

Home

Volgend bericht

Auteur: Rik Jungmann

Foto's: Wijdemeerse Webkrant

Bron: Wijdemeerse Webkrant


Digitaal Loket open!

Wijdemeren, 16 oktober 2003. Vanmiddag om 16.00 uur was het zover. Het Digitale Loket van Wijdemeren werd gepresenteerd door wethouder Ties Hagen. Morgen gaat het echt open.


Wethouder Ties Hagen (PvdA), 7 x 24 uur

De aftrap van de presentatie van het Digitale Loket werd gegeven door een trotse wethouder Ties Hagen. Hij memoreerde de start van de gemeentelijke website op 3 april, na de verkrijging van de domeinnaam wijdemeren.nl eind vorig jaar en het vele werk dat door de afdeling communicatie samen met anderen daarna verricht is om te komen tot het Digitale Loket. De druk op het project was groot omdat er subsidie door het Rijk wordt verstrekt. De termijn voor de subsidie was eigenlijk al verstreken, maar vanwege de herindeling kreeg Wijdemeren uitstel tot 18 oktober. Met deze opening op 16 oktober werd die subsidie veiliggesteld. Zeer tevreden vertelde hij dat de website geheel in eigen beheer is ontwikkeld en wordt onderhouden, en dat binnen budget. "Vanaf vandaag kunt u Wijdemeren 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereiken."


Wieneke Wolthuis (Communicatie),
62 bezoekers per dag

Aansluitend gaf Wieneke Wolthuis, van de afdeling communicatie, een overzicht van het huidige gebruik van de website en een demonstratie van de mogelijkheden van het digitale loket. De meting van het bezoek vanaf 1 oktober laat zien dat er gemiddeld 62 bezoekers per dag op wijdemeren.nl komen, die gezamenlijk in die per dag 95 pagina's bekeken. Fase één van de bouw van de website leidde tot het resultaat zoals dat tot vandaag te zien was, met actualiteiten, agenda's, en informatie over de organisatie.

Fase twee, die vandaag inging, leidt tot interactief contact met de burger. Het Digitale Loket geeft informatie over alle diensten die de gemeente biedt. Daarnaast kan gebruik gemaakt worden van die diensten door de informatie te lezen en te reageren door middel van formulieren. Het aanpassen van de informatie aan de Wijdemeerse situatie was een enorme klus. De betrokken ambtenaren kregen een cursus tekstschrijven om de inhoud vriendelijk en eigentijds te maken. Vervolgens moest de informatie aangepast worden aan de Wijdemeerse situatie. De teksten moesten aansluiten op de procedures binnen Wijdemeren en de naamgeving van de afdelingen, commissies, etc. Tenslotte moest de vormgeving van het loket aangepast worden aan de Wijdemeerse huisstijl, inclusief het nieuwe logo.

Het resultaat is 190 beschrijvingen van diensten die de gemeente verleent en 50 formulieren die de burger kan gebruiken. Bij het gebruik van de formulieren is een onderscheid te maken tussen simpele aanvragen en aanvragen om informatie enerzijds en wettelijke transacties tussen gemeente en burger anderzijds, zoals de aanvraag van een bouwvergunning of een kapvergunning. In sommige gevallen is een handtekening vereist. Omdat de digitale handtekening nog maar net op hele kleine schaal geïntroduceerd is, moet in deze gevallen het formulier thuis afgedrukt worden en ingevuld met handtekening per post ingezonden worden. De burger geeft éénmalig zijn naam, adres en woonplaats op, waarna de website die gegevens kent en zelf invult boven brieven en formulieren.


ICT-beheer, Raadsleden en de journalist van De Nieuwsster.
Rechts Carolina en Maira, van de afdeling communicatie, die gebuffeld
hebben om net op tijd klaar te zijn.

Voor het zoeken op het digitale loket bestaan vele mogelijkheden, op alfabet, op zoekwoord en langs andere wegen, waardoor binnen enkele klikken de gezochte informatie gevonden is. Die informatie varieert van "verhuizing naar het buitenland" tot "paardenvijgen", en van "lantaarnpalen" tot "echtscheiding".


Iedereen zijn eigen thuis-loket.

De internet-dichtheid in Wijdemeren zal ongeveer 70% van de huishoudens zijn. Als we een gezin op gemiddeld vier personen schatten, dan betekent dat er in één klap 6000 loketten in Wijdemeren komen. Daarmee wordt de discussie over het openhouden van de loketten minder hevig, behalve voor dat deel van de burgers dat geen internet heeft. De beruchte tweedeling dus.

De gemeente hoopt dat het Digitale Loket een vermindering van het aantal telefoontjes zal geven en dat de telefonistes en receptiemedewerkers nu veel sneller kunnen zoeken en verwijzen naar de informatie op internet. Omdat de informatie van een dienst onderhouden wordt door de afdeling die ervoor verantwoordelijk is, hoopt de gemeente dat die informatie altijd volledig goed en up to date is.

De aanwezige raadsleden stelden enige vragen over de financiering nu en in de toekomst van de website. Daarbij bleek uit het antwoord van wethouder Hagen dat de afdeling communicatie mogelijk versterkt moet worden, maar dat later ook besparingen bereikt zullen kunnen worden. Er zal later een evaluatie komen van de resultaten van het Digitale Loket.

Het Digitale Loket is te vinden door een nieuwe button op de home-page van de gemeente. U kunt de button, aan de linkerkant, niet missen.

Nu wordt het leuk om even een ommetje met de hond te maken en te zien of er een lantaarnpaal kapot is. Gauw thuis even melden.
En waarom trouwt u niet? Even de formulieren downloaden en opsturen. Scheiden? Net zo gemakkelijk.

De Belastingdienst zegt altijd: "Leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel..." Maar het wordt wel leuker. (Met dat loket... red.)


Reacties

Gebroken link? Probeer het archief als de verwijzing enige maanden geleden is!

Zoeken

 

Het archief vanaf januari 2000 tot nu.
Van dag tot dag.

Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...