...

---

Vorig bericht

Home

Volgend bericht


Politiek Café


Op de rug gezien de AROS dubbelpresentatie, Adri van Heusden (r) en Wim Reijmerink.

Wijdemeren, 20 oktober 2001. Vanmiddag werd in dorpshuis de Dobber in Kortenhoef door de AROS weer een politiek café georganiseerd. Alle partijen zaten rond de tafel. Van sommige de lijsttrekkers, van andere de nummers twee of drie van de lijst.


Yvonne Siemons (DBL) (Lijsttr.) (Ldr)

Ria Hennis (DBN) (Lijsttr.) (NdB)

Nadja Jungmann (D66) (Nr. 2) (sGR)

Co de Kloet (DBG) (Lijsttr.) (sGR)

Onder de onderwerpen die aan de orde kwamen waren openbaar vervoer, woningbouw, verkeer en financiën. Met name het laatste onderwerp leidde tot een wat schimmige discussie. Omdat nog niet bekend is wat het complete inkomsten- en uitgavenplaatje van de nieuw te vormen gemeente Wijdemeren gaat inhouden hielden de meeste partijen zich wat op de vlakte. Alleen GroenLinks nam een duidelijk afwijkend standpunt in. Deze partij kiest er in principe voor om taken terug te brengen naar de gemeente en de OZB te verhogen om die taken te bekostigen. Wim Lorjé van de VVD werd enigszins overvallen met de discussie over de OZB. Afgelopen week was Minister Dijkstal nog voor de VVD in Wijdemeren en deed daar o.a. uitspraken over de OZB. Laat hij nu de dag erna aan kondigen dat de OZB afgeschaft moet worden. Wim Lorjé gaf toe dat het een wat lastige timing was.


Wim Reijmerink AROS, op de achtergrond
links Herman Stuyver, de AROS-eindredacteur.

Ger van Dongen (GL) (nr. 2) (Ldr)

Kees Bosdijk (PvdA) (nr. 3) (NdB)

Wim Lorjé (VVD) (nr.3) (NdB)

Wederom gaven sluipverkeer, drempels en het regionaal verkeer- en vervoersplan aanleiding tot heftige discussies. Daarbij kwamen met name de Herenweg in Ankeveen en de Middenweg in Nederhorst den Berg ter sprake. Het college van B&W van 's-Graveland heeft voorgesteld om op de Herenweg de drempels te verwijderen. Aanwonenden pleitten er voor om de drempels te laten liggen. Wethouder en lijsttrekker voor het CDA Wim Neef zei dat het voorstel nog in de inspraak komt en in de commissievergaderingen, waarna wel zal blijken hoe de wensen liggen. Vanuit de zaal werd gepleit om de verkeersmaatregelen op de Middenweg aan te scherpen. De heer Snel deed het voorstel om met stoplichten een groene 50-km golf te bewerkstelligen. Ook werden flitspalen voorgesteld. Daarvan is echter inmiddels duidelijk dat Justitie die alleen wil plaatsen op plekken waar veel ongelukken gebeuren en pas nadat de gemeente zelf maatregelen heeft genomen om de snelheid te doen afnemen.


Wim Neef (CDA) (nr. 1) (sGR)

Ger van Dongen, Ria Hennis en Yvonne Siemons
en de hele zaal hangen aan de lippen van Wim Reijmerink

Wim Reijmerink, één van de twee presentatoren van de AROS, kreeg het even aan de stok met lijsttrekker en wethouder Co de Kloet van DBG. Dit nadat Wim van Oudheusden, de huidige fractievoorzitter van de PvdA in Loosdrecht, Co had herinnerd aan de verkiezingsbelofte van 4 jaar geleden dat de OZB 20% zou dalen. Wim Reijmerink vroeg door op het onderwerp. Co de Kloet betoogde met kracht dat de OZB ook inderdaad de afgelopen vier jaar aanzienlijk is gedaald, zeker gezien de enorme stijgingen van de huizenprijzen. De discussie liep daarbij behoorlijk hoog op. Over een ander financiëel onderwerp liepen de meningen sterk uiteen. Het nieuwe dorpscentrum van Loosdrecht. Sommige partijen vrezen dat een besluit van Loosdrecht nu om het nieuwe centrum te ontwikkelen de nieuwe gemeente opzadelt met lastenverhogingen. Andere partijen, zoals DBL, pleitten ervoor om wel nu het besluit te nemen omdat de kosten van het centrum terugverdiend worden met meer toerisme en de dure woningbouw die mede de kosten zal dekken.

Over het openbaar vervoer waren alle partijen het eens. Het is hopeloos. Omdat de verantwoordelijkheid voor het OV en de uitgifte van vergunningen bij de provincie ligt zagen de meeste partijen hier geen gemeentelijke taak. Iede de Vries van GroenLinks deed een poging met een voorstel om de OZB te verhogen en dan als gemeente openbaar vervoer in te kopen. Geen van andere partijen voelde hier veel voor. Nadja Jungmann van D66 stelde dat openbaar vervoer in de huidige vorm alleen in de spits rendabel is te krijgen, omdat er op andere tijdstippen vrijwel niemand in de bus zit. Zij vond dat er hier vooral een taak ligt voor hogere overheden vanwege het grensoverschrijdende karakter van OV. "Ik kan hier nu wel beloven dat we het in Wijdemeren gaan aanpakken, maar dan zitten we hier over vier jaar weer en constateren dat er niets van gekomen is. Daar doet D66 niet aan mee." Kees Bosdijk van de PvdA pleitte voor fijnmazige kleine vervoersvormen als busjes, vraagafhankelijk vervoer, verbetering van de treintaxi, maar gaf toe dat hier een lange weg te gaan is. Wethouder Wim Neef (CDA) stelde dat de verloedering van het openbaar vervoer te wijten is aan acht jaar paars. Paars wilde privatiseren en marktwerking, welnu dit is het resultaat net zoals met zoveel andere diensten die tegenwoordig niet meer goed lopen.

Er waren circa vijfendertig bezoekers. De meeste waren politiek geďnteresseerden en kandidaten van de lijsten van de diverse partijen.


Het Wijdemeerse weer: Prachtig najaarsweer, 18 graden zonning

Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...