... |
--- |
Vorig bericht |
Motorrijders
's-Graveland, 16 augustus 2001. Onderstaand persbericht ontvingen wij van de Motorrijders Actie Groep, de MAG.
MAG (Motorrijders Actie Groep) bedankt 's Graveland
De gemeente 's Graveland heeft een motoronveilige situatie snel en goed opgelost. Een weggedeelte (de T-splitsing Herenweg/Middenweg, richting Ankeveen) met scheuren in de weg is opnieuw geasfalteerd. De scheuren lagen midden in een bocht. Als je als motorrijder daar overheen rijdt ben je geneigd om er langs te sturen. Als je dat deed kwam je op het gladde witte sorteervak wat vol lag met grind. Een gevolg kan zijn dat de voorband van de motor de grip op de weg verliest.
Er lagen scheuren in de weg die opgevuld waren met bitumen(opvulmiddel) Daarna zijn in de loop der tijd de scheuren weer groter geworden. Als je als motorrijder in zošn spoor terecht komt kun je de macht over het stuur verliezen en daardoor met de motorfiets onderuit gaan.De gemeente 's Graveland heeft de weg netjes aangepast door de betreffende stukken opnieuw te asfalteren. Daar is de MAG erg tevreden over want voor hetzelfde geld waren de scheuren opgevuld met bitumen. Wij (De MAG) strijden al een aantal jaren tegen het gebruik van bitumen omdat dat materiaal glad is. Als je rijdt op bitumen verliezen je wielen van de motor het grip op de weg. Daardoor verliest de bestuurder de controle over zijn of haar motor. Wij vragens ons af waarom in Nederland niet gebruik wordt gemaak van het twee komponenten beton, wat in Oostenrijk ook wordt toegepast. Dit is speciaal ontwikkeld voor motorrijders en is niet glad. Dit is wel motorvriendelijk materiaal om de wegen mee op te vullen.
De MAG hoopt ook op motorvriendelijkheid bij de gemeente 's Graveland als het om de bewegende drempels (klapdrempels) gaat. In maart 2000 gaf wethouder Neef aan daar zeer content mee te zijn. Het leek hem wel wat als zošn drempel die 6 cm. omhoogspringt als een automoblist daar met een te hoge snelheid overheen gaat. Waarschijnlijk heeft hij niet aan motorrijders gedacht. Want uit testen is gebleken dat er schade kan ontstaan aan velgen en onderkuipen. Een valpartij is niet uit te sluiten. Daarom wil de MAG dat deze drempels niet meer worden geplaatst in Nederland.
Het Wijdemeerse weer: Vanochtend hevig onweer, overdag 23 graden met een briesje
...