De
VVD laat zich bij de Algemene politieke beschouwingen 2005
leiden door de volgende thema’s:
- De mens staat centraal;
- Mensen dragen een eigen verantwoordelijkheid;
- De gemeenschap heeft een maatschappelijke
verantwoordelijkheid;
- Beleid dient binnen een financieel perspectief te worden
vastgesteld
Deze thema’s zullen bij in deze beschouwing beoordelen vanuit
de trits: effectiviteit, efficiency en doelmatigheid
Voor liberalen geldt dat alles draait om mensen; wij
beoordelen de begroting 2005 dan ook vanuit zowel de
individuele burger als de burger als onderdeel van een
samenleving.
En die burger wil en verwacht wat van de (lokale) overheid.
Volgens de VVD dient de overheid faciliterend te zijn om zaken
mogelijk te maken voor haar inwoners. Het is immers niet reëel
om van je inwoners te verwachten dat ze een sportcomplex
aanleggen of een dorpshuis realiseren. Deze taken zijn des
overheids.
Tegelijkertijd zegt de VVD dat mensen hun eigen
verantwoordelijkheid moeten dragen. Omdat de overheid vele
taken van de burger heeft overgenomen is die eigen
verantwoordelijkheid van de burger afgenomen. Daarmee creëer
je afhankelijke burgers, die (en dat is heel begrijpelijk) al
te gemakkelijk denken dat de gemeente, de politie of een ander
instantie het maar moet opknappen. Wat een generatie geleden
een eigen verantwoordelijkheid van het individu was, is in
versneld tempo een overheidstaak geworden, waar we anno
2004/2005 de rekening van gepresenteerd krijgen. We hebben het
dan b.v. over schoolzwemmen. Zijn niet ouders verantwoordelijk
voor de veiligheid van hun kinderen en moeten niet ouders
zorgdragen dat hun kroost kan zwemmen? Het is een taak van
ouders om vaardigheden bij hun kinderen op orde te houden (dat
was nog niet zolang gelden volstrekt vanzelfsprekend).
|
Advertentie
|
Als overheid heb je wel een
specifieke verantwoordelijkheid voor het beschermen van
zwakkeren in de samenleving. Waar de individuele
verantwoordelijkheid tekort schiet dient een collectieve
verantwoordelijkheid als vangnet te dienen. Door voorzieningen
te creëren kan de overheid voorkomen dat groepen inwoners in een
sociaal isolement komen te staan. Mensen met een smalle beurs
kunnen daarom een beroep doen op bijzondere bijstand als zij hun
kinderen willen laten sporten of als andere ondersteuning
gewenst is, b.v. maaltijdvoorziening. Dat zijn typisch taken die
door de overheid moeten worden opgepakt.
Welke plannen en welk beleid de gemeente ook bedenkt of
uitvoert, er is een financieel kader waarbinnen ze moeten worden
geplaatst. Dat financieel perspectief ziet er somber uit voor
onze gemeente. Al jaren loopt de VVD te hoop tegen het te grote
uitgavenpatroon van de gemeente en de beperkte inkomsten die
daar tegenover staan. Nu van de zijde van de rijksoverheid de
geldkraan verder wordt dichtgedraaid en wij onze ambities maar
mondjesmaat terugschroeven ontstaat de situatie dat, als de wal
het schip niet keert, de kosten om in Wijdemeren te wonen en te
ondernemen torenhoog worden. Straks is Wijdemeren alleen nog
voor de “Happy Few” met de goedgevulde portefeuille; dát willen
we toch niet!
Dat hoeft gelukkig ook niet als de voorstellen van de VVD
serieus worden genomen. Wij zien voldoende mogelijkheden om, met
behoud van onze sociale infrastructuur, en de kwaliteit van
dienstverlening, en zonder de openbare ruimte te laten
verslonzen, op verantwoorde wijze de begroting sluitend te
krijgen, de verantwoordelijkheid terug te geven aan de
individuele burger, en tegelijkertijd de collectieve
verantwoordelijkheid in stand te houden.
Wij maken daartoe de volgende keuzes en vragen ons daarbij het
volgende af:
- Waarom voeren we een bepaalde taak uit;
- Wat willen we daarmee bereiken;
- Hoe weten we of bereiken we wat we willen bereiken;
- Wat bereiken we als we iets niet doen;
- Hoe willen we het financieren;
- Wanneer willen we het uitvoeren
De VVD streeft ernaar de leges in alle gevallen naar het niveau
van kostendekkendheid te brengen. Uitgangspunt (en motivatie )
is het profijtbeginsel. In nogal wat gevallen dekken de baten de
lasten van de gemeentelijke handeling niet; dat betekent dat het
verschil tussen opbrengsten en uitgaven van o.a.
bouwvergunningen door alle burgers worden gedragen. Wij vinden
het niet sociaal dat we 95% van de inwoners laten meebetalen
voor de individuele wensen van 5 % van aanvragers. Wie ergens
van profiteert zal ook zelf daarvoor het volledige bedrag moeten
ophoesten. Wij denken dat het kostendekkend maken van bouwleges
een bedrag van € 250.000,-- kan opleveren. Bij een zo effectief
mogelijk inzetten van ambtelijke capaciteit kan de gemeente de
grootst mogelijke doelmatigheid bereiken. De VVD is van mening
dat alle aanvragen (bouw- aanleg- principeverzoeken etc) de
facto kostendekkend moeten zijn.
Ook bij andere aanvragen geldt dat de aanvrager de kosten voor
zijn verzoek dient te dragen, met uitzondering van aanvragen die
een maatschappelijk-sociaal karakter hebben.
De VVD vindt dat bij een goed personeelsbeleid tevens een goed
verzuimbeleid hoort. Terecht hebben werkgevers- en werknemers
-organisaties elkaar gevonden in het bestrijden van het
ziekteverzuim. Een ziekteverzuim in een kantoororganisatie van
6,2 % mag, afgezet tegen een veel te hoog landelijk gemiddelde
misschien wel meevallen, maar afgezet tegen een andere gemeente
met een duidelijk ziekteverzuimbeleid (Huizen) van 5 % te hoog
worden genoemd. Bij Duphar, een bedrijf met 1200 medewerkers in
zowel productie- als volcontinubedrijf met kantoorfuncties
bedraagt het integrale ziekteverzuim 4 %. Dit wordt door de
organisatie als te hoog ervaren. Een goed verzuimbeleid betekent
nogal wat. Het is respectvol naar de medewerker, levert
capaciteit en ontspanning bij de afdeling op en is een zeer
belangrijke productiviteitsverhoger. Wát maakt dat Wijdemeren
geen 4 % kan halen. Management neem uw verantwoordelijkheid.
Dít levert het op: ruim 3 medewerkers meer capaciteit.
Dit betekent dat wij sterk kunnen besparen op de kosten voor
inhuur ziektevervanging: oproep tijdelijke krachten; deze is
begroot op een bedrag van € 181.000,--. De VVD is van mening dat
een besparing van tenminste € 100.000,-- hierdoor mogelijk is,
en een belangrijke kwaliteitsimpuls wordt gerealiseerd.
Onder verwijzing naar een recent onderzoek door Berenschot,
onder de noemer “Bezuinigen bij gemeenten gaat pijn doen bij de
burger!” lezen we bij het onderwerp ‘Methoden van bezuinigingen’
dat een publieke organisatie zich niet alleen bezighoudt met het
terugdringen van de uitgaven. Een koppeling met de
effectiviteit, efficiency en het gewenste kwaliteitsniveau zijn
onmisbaar voor een goede en structurele invulling van een
taakstelling: de zogenoemde effectenanalyse.
Overheidsinstellingen werken in toenemende mate met
effectmeting, outputsturing en kostprijsberekening.Berenschot
constateert dat bezuinigen vooral worden gedragen door de
burgers en de gesubsidieerde instellingen. Burgers merken het in
de portemonnee en de versobering van de dienstverlening.
Instellingen wordt gevraagd eenzelfde dienstverleningspakket te
bieden voor minder geld. Bij bezuinigingen blijft het beleid
grotendeels buiten schot. Gemeentes laten de volgende
bezuinigingsmogelijkheden vaak onbenut: er is winst te behalen
door scherper inkopen en betere samenwerking met andere
gemeentes; overhead moet kritisch tegen het licht worden
gehouden en er moet veel kritischer naar de noodzaak van nieuw
beleid worden gekeken. Bezuinigingen blijken veelal niet te
leiden tot het ontslag van ambtenaren. Berenschot constateert
dat het aantal ambtenaren alleen substantieel kan verminderen
als ambities worden getemperd. Wijdemeren moet zich bewust
worden dat er meerdere manieren zijn om te bezuinigen. De
gemeente zal zich de vragen moeten stellen hoe en in welke mate
wij in onze overhaed kunnen snijden, en hoe we het apparaat
effectiever kunnen laten presteren; Ook onze organisatie zal in
de bezuinigingsvoorstellen een bijdrage moeten leveren door
efficiënter te werken, op niet al te lange termijn gevolgd door
en verkleining van het aantal fte’s. Hiervoor is het van eminent
belang dat een goed model wordt toegepast.
Opleidingsbudget 2005; 3 Jaren na de herindeling is het
ambtelijk apparaat redelijk gewend aan de nieuwe gemeente met
nieuwe structuur. De eerste jaren was het noodzakelijk erg veel
extra tijd en geld in opleidingen te investeren om alle
medewerkers op een gewenst niveau en eenduidige schrijfwijze te
krijgen. Inmiddels hebben we die fase wel achter de rug en vindt
de VVD het tijd worden meer naar een landelijke trend over te
gaan, zonder een goed personeelsbeleid te doorkruisen. Nut en
noodzak van opleidingen moeten meer dan vroeger tegen het licht
worden gehouden en er moeten verdergaande afspraken met
medewerkers over worden gemaakt. De VVD stelt voor het bedrag
voor opleidingen met 1/2 % te verlagen voor het jaar 2005. Dit
levert een besparing van € 75.000,--
De streefformatie in Wijdemeren bedraagt 142 fte; daarmee neemt
onze gemeente een gemiddelde positie in. In totaliteit betalen
wij circa € 7,5 mln aan personeelslasten, excl reiskosten en
opleidingskosten. Dit komt neer op een bedrag van € 52.800,--
per werknemer, ook dat is een redelijk gemiddelde.
In werkelijkheid heeft Wijdemeren 10 medewerkers extra, en zit
daarmee 7 % boven haar streefformatie. Ondanks het feit dat we
ruimer “ in ons jasje zitten”, dankzij de gewaardeerde inzet van
“boven”-formatieven, is de gemeentelijke organisatie niet in
staat om met de beschikbare formatie de taken die op ons ‘bord’
liggen op adequate wijze op te lossen. Als wij dit niet
verbeteren, ontstaat op termijn een groot probleem.
Ons personeelsbestand is, ten opzichte van het streefgetal,
gemiddeld een half miljoen euro ( dus 10 % OZB) duurder. Deze
medewerkers vervullen allen een waardevolle taak, maar die zal
op termijn moeten worden overgenomen door wél op grond van het
formatieplan aangestelde ambtenaren. Het is beslist noodzakelijk
dat de gemeente actief nadenkt over, op correcte wijze, het
afscheid nemen van de bovenformatieven om zo het vastgestelde
formatieplan te realiseren. Met de personeel- en inleenstop
betekent dit dat de gemeente moet streven naar een efficiëntere
werkwijze, anders zullen er klussen blijven liggen.
Niet erg gelukkig zijn wij met de inhuur van externen, ook al
worden ze geboekt op projecten. Projecten worden daardoor
duurder en leveren minder rendement op. De kennis die bij de
externen aanwezig is, had al lang eigengemaakt moeten zijn bij
de organisatie. Vinden wij onszelf niet een ‘lerende
organisatie’? Externen kosten gemiddeld tenminste 3 keer het
bedrag van een “gewone” ambtenaar; dat betekent dus dat de 40
uur externen voor grondexploitaties en project Dode End
tenminste
€ 100.000,--- duurder zijn. De VVD stelt voor geen inhuur meer
te laten plaatsvinden voor deze projecten en ze zelf ter hand te
nemen.
Veiligheid is een zaak van groot belang; tegelijkertijd gaan wij
ons afvragen of een gemeente met de omvang van Wijdemeren niet
voor een té zware opgave wordt gesteld om in alle gevallen
voorbereid te zijn op calamiteiten met een onwaarschijnlijk
geringe kansberekening. Onze gemeente geeft een bedrag uit van
bijna € 2 mln om de veiligheidsketen zo optimaal mogelijk te
houden. Voor ons is het moment gekomen om de vraag te stellen of
wij niet zijn doorgeschoten. Met de komst van de
veiligheidsregio’s staat voor ons vast dat een toename van de
uitgaven voor de veiligheidsketen niet (zonder) meer acceptabel
is.
Jaarlijks kost De Dobber onze gemeente € 40.000 , nog los van
het onderhoud. Wij constateren dat dit dorpshuis de laatste
jaren minder bezet is door lokale verenigingen. Alleen indien
voorzieningen werkelijk een toegevoegde waarde hebben voor de
gemeenschap kan instandhouding zinvol zijn. Bij De Dobber
twijfelt de VVD daar aan. Wij stellen voor dat de gemeente haar
bijdrage aan de Dobber staakt en het gebouw verkoopt, nadat
overeenstemming met de beheerder is bereikt. Activiteiten en
evenementen die in de grote zaal van de Dobber werden gehouden
kunnen verplaatst worden naar De Fuik, die daarmee weer een
hogere bezettingsgraad krijgt.
Schoolzwemmen was in het verleden belangrijk, maar nu blijkt dat
vrijwel alle kinderen kunnen zwemmen en worden de zwemlessen
meer ervaren als het bijhouden van een vaardigheid. Het
bijhouden hiervan vinden wij een verantwoordelijkheid van de
ouders zelf. De besparing die we hiermee realiseren bedraagt €
65.000,--.
De gemeente subsidieert het jeugd- en jongerenwerk voor een
bedrag van € 80.000,--. De VVD heeft al jaren moeite met tegen
het jeugd- en jongeren werk van Versa en dat wordt deels
veroorzaakt door het feit dat de activiteiten in slechts 1 kern
aangeboden. Versa levert een activiteit die per deelnemer €
18,-- kost. Er is sprake van een afnemende tendens. Het betreft
hier een kleine groep jeugdigen die er tegen zeer hoge kosten
gebruik van maakt. De VVD vindt dat ook voor jeugdigen
faciliteiten beschikbaar moeten zijn. Dit kan voor een deel
plaatsvinden in samenwerking met de sportverenigingen, waardoor
het mes aan twee kanten snijdt.
Deze besparing bedraagt € 80.000,--. Aangezien de
sportverenigingen faciliteiten leveren (voor een bedrag van €
30.000,--) boeken we de besparing in voor een bedrag van €
50.000,--.
Voor het Gebouwenplan zien wij,gelet op de huidige financiële
positie geen mogelijkheden voor een jeugdsoos.
Initiatieven á la Poste Restante, die door enthousiastelingen
wordt gerund, vallen bij ons wel in goede aarde.
Wijdemeren is een gemeente waar relatief veel ouderen wonen; dat
leidt tot een vraag naar activiteiten en voorzieningen voor
senioren. Wij prijzen ons gelukkig dat veel ouderen een goede
oudedagsvoorziening hebben en daardoor in relatief gunstige
omstandigheden zelfstandig oud kunnen worden en zelf
verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun wel en wee. Voor de
kleine groep die wel gebruik maakt van de voorzieningen is een
financiële impuls via de gemeente mogelijk; wij vinden dit voor
de minder draagkrachtigen een vanzelfsprekende ondersteuning.
Uitgangspunt voor de maaltijdvoorziening is dat ouderen overal
hetzelfde bedrag voor een kwalitatief/ kwantitatief
vergelijkbare maaltijd betalen.
Wij zetten wel grote vraagtekens bij het ouderenwerk van Versa
voor Loosdrecht en ’s-Graveland, waar de kengetallen en
prestatiegegevens laten zien dat een contactmoment circa €
120,-- bedraagt. De VVD wenst nader onderzoek. Het lijkt dat
hier verdergaande besparingen mogelijk zijn.
Hier geldt dat het renoveren, groot onderhoud en kapitaalslasten
behoren tot een gemeentelijke taak. Sportcomplexen voor
buitensport zijn kostbaar voor de gemeente. De totale kosten
voor de sportvelden bedragen € 160.000,--; aan huren wordt een
bedrag van € 26.000,-- geïncasseerd. Slechts 16 % wordt betaald
door de gebruiker. Deze verhouding lijkt ons niet redelijk. Wij
stellen voor om de werkelijke kosten van de sportaccommodaties
geheel aan de gebruikers in rekening te brengen en hen
vervolgens 84 % (surplus tov 16% huur) subsidie te verstrekken.
Het reguliere onderhoud van de velden dient door de verenigingen
zelf gedaan te worden. Omdat wij al eerder hebben betoogd dat
het een overheidstaak is sport te faciliteren, is het de
overheid die de sportvelden zal moeten aanleggen.
Voor de sporthallen geldt het zelfde. Vanuit het oogpunt van
volksgezondheid is sportbeoefening van groot belang. De
sporthallen kunnen niet door de verenigingen zelf bekostigd
worden. De totale kosten voor de sportzalen/hallen bedragen
€ 500.000,--. Daar staan inkomsten van gymnastiekonderwijs van €
133.000,-- tegenover. Van sportverenigingen wordt een
huurbijdrage van € 153.000,--ontvangen. Conclusie: de huren
moeten worden verhoogd tot 100 % van de kosten, waartegen over
een subsidie van 43 % dient te staan (57% bijdrage uit huren) .
Op de wijze zoals nu de kosten van sportcomplexen en sporthallen
wordt verantwoord betekent een onzichtbare subsidie aan de sport
van circa € 350.000,-- . Het voorstel van de VVD maakt dit
zichtbaar. De`VVD nodigt de verenigingen uit om gezamenlijk de
verantwoordelijkheid te nemen om deze geweldige lasten te
verminderen.
De VVD vindt het niet passen om aan de ene kant te snijden in
subsidies voor o.a. sportverenigingen, en tegelijkertijd de
kunstzinnige vorming ongemoeid te laten. Helaas zullen we allen
moeten delen in de sombere financiële situatie van de gemeente.
Hoe plezierig het ook mag zijn om met elkaar te zingen, toneel
te spelen of te musiceren, wij beschouwing dit als een
individuele wens waar mensen zelf verantwoordelijk voor moeten
zijn. In onze benarde situatie zullen we de tering naar de
nering moeten zetten, zoals ieder gezin in Nederland dat zware
tijden ondervindt. De VVD vindt dat daar waar sprake is van
evenementen voor een breed`publiek (volksfeesten, Sinterklaas,
Oranjefeest etc) met een kleine budget, we een ruimhartig beleid
moeten voeren. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat daar waar
sprake is van individuele genoegens (b.v. zingen, concerten,
kunstuitingen) de bijdrage vanuit de gemeenschap kan worden
verminderd. Slechts 643 gebruikers maken gebruik van
€ 85.000,-- subsidie..Wij vinden het niet acceptabel dat voor
muzikale activiteiten een bijdragen van € 132,-- per subsidiant
wordt verstrekt. Voorgesteld wordt een maximumbedrag per lid te
subsidiëren ter grootte van €//// en de afbouw in 3 jaar te
laten plaatsvinden.
Over het leerlingenvervoer heeft de VVD vorig jaar een motie
ingediend. Deze bleek niet uitvoerbaar. Helaas is de regeling
zodanig dat geen onderscheid kan worden gemaakt in het vervoer
voor leerlingen die om lichamelijke- of gezondsheidsredenen het
speciaal onderwijs bezoeken en leerlingen die om
levensbeschouwelijke redenen een school buiten de gemeente
bezoeken. Het merendeel van de kinderen die gebruik maken van de
vervoersregeling zijn kinderen met een lichamelijke of
verstandelijke beperking. Voor hen willen wij een optimale
regeling. De regeling is een zogenoemde open-eind regeling en
betekent dat de gemeente het overgrote deel van de kosten
betaalt. Slechts een gering gedeelte wordt als eigen bijdrage
van de ouders verlangd. Wij stellen voor de regeling zodanig aan
te passen dat ouders of verzorgers pér leerling/gezinslid dat
gebruik maakt van de voorziening een eigen bijdrage betaalt.
De VVD heeft het als schokkend ervaren dat de gemeente een
achterstand heeft met het invorderen van € 1,4 mln van
debiteuren, achterstanden die al langer dan een jaar bestaan.
Hoe langer het duurt om bedragen te innen, hoe meer inspanningen
men zich zal moeten getroosten, en hoe langer de financiële
positie van de gemeente onder druk komt. Wijdemeren zal haar
aanmaningenbeleid fors moeten aanscherpen om deze excessen te
beperken. In dat kader past tevens een versnelde invordering van
de OZB, die pas tegen de zomer door de gemeente wordt opgelegd.
Iedere maand vroeger innen, zelfs als het aantal termijnen wordt
vergroot naar 6, betekent dat de gemeente sneller over kasgeld
beschikt. Er zal zodoende een geringer beroep op de geldmarkt
gedaan worden; dit levert in het kader van een efficiënt en
adequaat financieel beheer een voordeel op.
Notitie BTW compensatiefonds (na septembercirculaire 2004)
begroting 2004-2007 met als conclusie dat in 2004 een tekort van
circa € 650.000,---, voor 2005 een overschot van € 19.000,--,
voor 2006 een tekort van € 300.000,-- en voor 2007 een overschot
van € 245.000,--.
Bij de gepresenteerde cijfers bij de begroting 2005 (voor de
septembercirculaire) blijken de cijfers: 2005: nihil; 2006:
tekort € 491.000,-- en voor 2007, overschot
€ 229.000,--. Wij vragen ons wat de kwaliteit is van deze
cijfers; welke harde garanties halen we hieruit, en hoe kun je
met dergelijke verschillen beleid maken/voeren!
Beleid voeren op basis van wishfull thinking staat gelijk aan
geblinddoekt autorijden. De kans dat de uitkering uit het
gemeentefonds weer toeneemt vanaf 2007 is uiterst dubieus, en
ons inziens geringer dan 50 %. Dat betekent dat je nu reeds
beleid in moet zetten dat bestand is tegen zwaar weer. Valt het
in 2007 toch mee, dan kunnen we leuke dingen doen.
Precarioheffing; een nieuwe vorm van het verkrijgen van extra
inkomsten voor de gemeente. De VVD heeft al laten weten dat
getwijfeld wordt aan de netto-opbrengst van deze belasting, sla
daarop de begroting maar na: er is immers geen kostencomponent
opgenomen en slechts een baat van € 40.000,-- opgenomen.
Er moet veel ambtelijke tijd worden ingezet voordat deze
ontheffingen kunnen worden verstrekt: inventariseren,
controleren, meten, beoordelen en waarschijnlijk ook bezwaar- en
beroepprocedures voeren. Wij vinden dat ondernemers al genoeg te
verduren hebben in Wijdemeren, en zien in het uitstallen van
waren of het hebben van borden aan gevels onderdeel van de
couleur locale, die wíj niet graag verdwijnen. Uit ervaring
weten we dat b.v. vlaggenmasten en reclameborden vaak aanleiding
geven tot bureaucratische processen; in het kader van het
verminderen van regels en het behoud van de uitstraling van de
openbare ruimte zullen wij tegen de voorgestelde
precariobelasting stemmen.
Meten is weten: Nog steeds missen wij bij de gemeente een
actieve houding waar het gaat om het doen van een nulmeting op
belangwekkende terreinen (SVP INVULLEN WELKE!!). Alleen als
geïnventariseerd is wat op een bepaald moment de nulsituatie is
kan beoordeeld worden of de gemeente haar zaken beter of minder
goed heeft aangepakt. Als Wijdemeren zo’n nulmeting had
verricht, zoals de VVD meerdere jaren bepleit, dan hadden we nu
de verschillen kunnen constateren en kunnen bijsturen op basis
ven kengetallen. Wij pleiten daarom opnieuw voor het vaststellen
van een nulmeting bij tenminste de volgende onderwerpen
(NOEMEN).
Als laatste aandachtspunt noemen wij de Wet FIDO die met ingang
van 2006 in werking zal treden en waarbij gemeentes worden
beboet voor te grote tekorten. Wij zijn dus nu al gewaarschuwd
onze zaken per 2006 in orde te hebben, (dat wil zeggen ons
tekort te reduceren naar nihil), teneinde te voorkomen dat wij
(opnieuw) extra worden gekort of beboet.
In deze financieel lastige tijd zal de gemeente haar keuzes en
besluiten meer dan ooit goed en helder moeten communiceren met
de burgers. Mensen hebben recht op een uitleg over de context
waarbinnen besluiten worden genomen en binnen welke kaders
manoeuvreerruimte is te vinden. En dat niet alle bomen meer tot
in de hemel groeien weet iedereen, het vereist bij bestuurders
echter steeds opnieuw een goede afweging tussen wat wel en wat
niet meer door de overheid kan worden uitgevoerd.
Het bestaande getuigt van de inzet en betrokkenheid van de VVD
om, rekening houdend met individuele en gemeenschappelijke
verantwoordelijkheden, met mensen van jong tot oud én met
financiële beperkingen, te komen tot een sluitende begroting
waarbij alle actoren een bijdrage moeten leveren aan de tekorten
waarvoor Wijdemeren zich gesteld ziet, zonder de sociale
structuur en de menselijke maat uit het oog te verliezen.
Vergeet daarom je politieke kleur of je positie in de raad
(oppositie of coalitie) en steun de keuzes en oplossingen van de
VVD!
|