Naar vorig bericht  

Algemene Beschouwingen GroenLinks

Wijdemeren, 2 november 2004.

Op weg naar een sociaal faillissement!?

In deze algemene beschouwingen zult u merken dat groen in deze beschouwingen een ondergeschikt onderwerp is voor Groenlinks.

Het onderwerp van Groenlinks is het behoud van de sociale structuur binnen Wijdemeren.

Tevens kunt u van ons een onderbouwing verwachten van onze zienswijze op de financiële positie van de gemeente.

Terug naar onze rode draad, het behoud van de sociale structuur in Wijdemeren.
De sociale structuur wordt in stand gehouden door inspanningen van gemeente, beroepskrachten, maar bovenal vrijwilligers. De vormen waarin deze inspanningen plaatsvinden vertonen een grote verscheidenheid. Het is een lappendeken van initiatieven, in club-, verenigings- of stichtingsverband.

De gemeente heeft een belangrijke rol bij het instandhouden van al deze initiatieven. Zij verschaft de middelen,
bijvoorbeeld sporthallen, sportaccommodaties, welzijnsvoorzieningen, bibliotheek, subsidies, etcetera.
Allemaal eigen, historische keuzes van de gemeente.

De afgelopen jaren is de welzijnssector verschoven van particuliere initiatieven naar grote welzijnsorganisaties met betaalde krachten en hoge overheadkosten.
Wij denken hierbij aan jeugd en jongerenwerkers, sociaal raadslieden, ouderenwerkers, beheerders in sporthallen en dorpshuizen en ga zo door.
Groen Links is van mening dat dit domein, de welzijnssector, teruggegeven moet worden aan de vrijwilligers. Wij hebben hiervoor twee redenen.

1 de vrijwilliger weet wat nodig is.
2 de beroepskracht is onbetaalbaar geworden.

In concreto:
Het Jeugdwerk Wijdemeren, voorheen Jeugdwerk ’s Graveland, bedient in feite maar 1 kern, Kortenhoef, met 1 groep vaste bezoekers. Hiervoor is 61000 euro gereserveerd.
Daarnaast zijn er vele initiatieven, die kleinere of geen subsidies vragen:
Scouting Kortenhoef
Scouting Loosdrecht
Poste Restante met activiteiten voor kinderen
Cursusaanbod Loosdrecht voor kinderen
Jeugdwerk Ankeveen
Alle sportverenigingen en muziekverenigingen met jeugdleden.

Jeugdwerk ‘s Graveland is ontstaan als gevolg van overlast van de jeugd in Kortenhoef met vandalisme en drugsgebruik. Er waren geen instrumenten bij politie en gemeente om handhavend op te treden. Intussen is de visie op handhaving en corrigerend optreden fors bijgesteld, er is ook veel in geïnvesteerd.

Daarom is Groenlinks de mening toegedaan dat zo een locatiegebonden groep in zo'n omvangrijke gemeente niet langer kan profiteren van zo'n groot deel van de subsidiepot.

Wij stellen dan ook voor om juist aan kleine subsidievragers in meerdere kernen met vrijwilligers subsidie te geven. Maak gebruik van de motivatie en de kennis en inzicht van de vrijwilligers. Zij weten wat nodig is.
Beperk de grote subsidievragers, die slechts in 1 kern aanwezig zijn.
U kunt toch achter de volgende stelling staan?
Beter 10 x 1 x 10 (kleine subsidievragers met veel vrijwilligers, dan 1 x 10 x 1 ( Grote subsidievrager voor 1 kern)

Een concreet voorbeeld wederom.
De bibliotheek in Loosdrecht. De kapitaallasten vragen veel geld. Om de kosten te drukken worden de verzorgingshuizen niet meer bediend en staat het gebruik van de bibliobus op losse schroeven.
Groenlinks pleit dan ook voor een gelijkwaardige bibliotheekfunctie voor alle kernen waarbij vrijwilligers kunnen zorgdragen voor een bibliotheekfunctie in verzorgingshuizen.

Ook bij het ouderenwerk drukken overheadkosten van Versa op de begroting.

Voor de sporthallen geldt dat eigen beheer door de gebruikende verenigingen gestimuleerd dient te worden.
Gemeente maak geen gebruik van voorgekauwde voorstellen waar de verenigingen hijgend achteraan moeten lopen en uiteindelijk afhaken. Maak gebruik van de motivatie en kennis die aanwezig is om samen met de verenigingen te komen tot bezuinigingen met een realistisch gehalte.

Gemeente en verenigingen willen wij uitdagen om meer bezetting van de sporthallen te realiseren met nieuwe initiatieven. Op deze manier kan een hogere bezettingsgraad zorgen voor een daling van de kosten.

De tarieven opdrijven in recordtempo beoordelen wij als onbehoorlijk bestuur, dat alleen maar leidt tot leegloop, faillissement van de verenigingen en hogere kosten voor de gemeente. De verenigingen erkennen dat de huur omhoog moet, maar niet op deze manier.

Dorpshuis de Dobber is in de ogen van Groenlinks ook een grote subsidievrager. Verkoop lijkt ons een goede optie, maar dan voor een marktconforme prijs. Onderzocht dient te worden in hoeverre de Fuik de activiteiten kan overnemen.

Zoals wij al in onze inleiding aangaven formuleren wij ook onze dekkingsvoorstellen.

De extra uitname uit het gemeentefonds van 425 000 euro wordt in de voorstellen van het college opgevangen met een OZB verhoging van 11%.
Groen Links zegt hier nee tegen.
Al enkele jaren heeft Groenlinks voor een OZB verhoging gepleit, maar dat was in een periode dat de centrale overheid nog niet met deze verregaande bezuinigingsoperaties kwam.

Na een 2e meerjarenbegroting kunnen wij niet anders dan tot de conclusie komen dat de rekening die nu wordt gepresenteerd voor de gemeente zelf is. Wij kunnen niet om interne bezuinigingen heen.

De VNG heeft het standpunt ingenomen dat de gemeenten duidelijk moeten aangeven, dat taken niet meer gedaan kunnen worden binnen de afgesproken periodes door de extra kortingen op het Gemeentefonds.
Is het dan ook niet mogelijk om burgers van te voren te informeren, dat bijvoorbeeld het afgeven van vergunningen niet 6 weken, maar misschien 4 maanden gaat duren door de krappe middelen binnen de gemeente?
En misschien voldoet dat dan niet aan die hoge kwaliteitseisen die wij stellen, op zich een uitstekend doel, maar het houdt wel rekening met de financiële positie van de individuele burger.

Dekking kan gevonden worden binnen de personele begroting.

Door het opleidingspercentage naar 1,9%, het landelijk gemiddelde, terug te laten gaan kan 75.000 euro extra bespaard worden.

En mocht dit nog niet voldoende zijn dan ontkomen wij er niet aan om te bezuinigen op de inzet van formatie.
Want het eenvoudig verhogen van de OZB om een sluitende begroting te krijgen noemen wij open-eindfinanciering en geen goed voorbeeld van het nemen van verantwoordelijkheden zoals dat ook van de burger verwacht wordt.


Naar vorig bericht