Op weg naar een sociaal
faillissement!?
In deze algemene beschouwingen zult u merken dat groen in deze
beschouwingen een ondergeschikt onderwerp is voor Groenlinks.
Het onderwerp van Groenlinks is het behoud van de sociale
structuur binnen Wijdemeren.
Tevens kunt u van ons een onderbouwing verwachten van onze
zienswijze op de financiële positie van de gemeente.
Terug naar onze rode draad, het behoud van de sociale structuur
in Wijdemeren.
De sociale structuur wordt in stand gehouden door inspanningen
van gemeente, beroepskrachten, maar bovenal vrijwilligers. De
vormen waarin deze inspanningen plaatsvinden vertonen een grote
verscheidenheid. Het is een lappendeken van initiatieven, in
club-, verenigings- of stichtingsverband.
De gemeente heeft een belangrijke rol bij het instandhouden van
al deze initiatieven. Zij verschaft de middelen,
bijvoorbeeld sporthallen, sportaccommodaties,
welzijnsvoorzieningen, bibliotheek, subsidies, etcetera.
Allemaal eigen, historische keuzes van de gemeente.
De afgelopen jaren is de welzijnssector verschoven van
particuliere initiatieven naar grote welzijnsorganisaties met
betaalde krachten en hoge overheadkosten.
Wij denken hierbij aan jeugd en jongerenwerkers, sociaal
raadslieden, ouderenwerkers, beheerders in sporthallen en
dorpshuizen en ga zo door.
Groen Links is van mening dat dit domein, de welzijnssector,
teruggegeven moet worden aan de vrijwilligers. Wij hebben
hiervoor twee redenen.
1 de vrijwilliger weet wat nodig is.
2 de beroepskracht is onbetaalbaar geworden.
In concreto:
Het Jeugdwerk Wijdemeren, voorheen Jeugdwerk ’s Graveland,
bedient in feite maar 1 kern, Kortenhoef, met 1 groep vaste
bezoekers. Hiervoor is 61000 euro gereserveerd.
Daarnaast zijn er vele initiatieven, die kleinere of geen
subsidies vragen:
Scouting Kortenhoef
Scouting Loosdrecht
Poste Restante met activiteiten voor kinderen
Cursusaanbod Loosdrecht voor kinderen
Jeugdwerk Ankeveen
Alle sportverenigingen en muziekverenigingen met jeugdleden.
Jeugdwerk ‘s Graveland is ontstaan als gevolg van overlast van
de jeugd in Kortenhoef met vandalisme en drugsgebruik. Er waren
geen instrumenten bij politie en gemeente om handhavend op te
treden. Intussen is de visie op handhaving en corrigerend
optreden fors bijgesteld, er is ook veel in geïnvesteerd.
Daarom is Groenlinks de mening toegedaan dat zo een
locatiegebonden groep in zo'n omvangrijke gemeente niet langer
kan profiteren van zo'n groot deel van de subsidiepot.
Wij stellen dan ook voor om juist aan kleine subsidievragers in
meerdere kernen met vrijwilligers subsidie te geven. Maak
gebruik van de motivatie en de kennis en inzicht van de
vrijwilligers. Zij weten wat nodig is.
Beperk de grote subsidievragers, die slechts in 1 kern aanwezig
zijn.
U kunt toch achter de volgende stelling staan?
Beter 10 x 1 x 10 (kleine subsidievragers met veel
vrijwilligers, dan 1 x 10 x 1 ( Grote subsidievrager voor 1
kern)
Een concreet voorbeeld wederom.
De bibliotheek in Loosdrecht. De kapitaallasten vragen veel
geld. Om de kosten te drukken worden de verzorgingshuizen niet
meer bediend en staat het gebruik van de bibliobus op losse
schroeven.
Groenlinks pleit dan ook voor een gelijkwaardige
bibliotheekfunctie voor alle kernen waarbij vrijwilligers kunnen
zorgdragen voor een bibliotheekfunctie in verzorgingshuizen.
Ook bij het ouderenwerk drukken overheadkosten van Versa op de
begroting.
Voor de sporthallen geldt dat eigen beheer door de gebruikende
verenigingen gestimuleerd dient te worden.
Gemeente maak geen gebruik van voorgekauwde voorstellen waar de
verenigingen hijgend achteraan moeten lopen en uiteindelijk
afhaken. Maak gebruik van de motivatie en kennis die aanwezig is
om samen met de verenigingen te komen tot bezuinigingen met een
realistisch gehalte.
Gemeente en verenigingen willen wij uitdagen om meer bezetting
van de sporthallen te realiseren met nieuwe initiatieven. Op
deze manier kan een hogere bezettingsgraad zorgen voor een
daling van de kosten.
De tarieven opdrijven in recordtempo beoordelen wij als
onbehoorlijk bestuur, dat alleen maar leidt tot leegloop,
faillissement van de verenigingen en hogere kosten voor de
gemeente. De verenigingen erkennen dat de huur omhoog moet, maar
niet op deze manier.
Dorpshuis de Dobber is in de ogen van Groenlinks ook een grote
subsidievrager. Verkoop lijkt ons een goede optie, maar dan voor
een marktconforme prijs. Onderzocht dient te worden in hoeverre
de Fuik de activiteiten kan overnemen.
Zoals wij al in onze inleiding aangaven formuleren wij ook onze
dekkingsvoorstellen.
De extra uitname uit het gemeentefonds van 425 000 euro wordt in
de voorstellen van het college opgevangen met een OZB verhoging
van 11%.
Groen Links zegt hier nee tegen.
Al enkele jaren heeft Groenlinks voor een OZB verhoging gepleit,
maar dat was in een periode dat de centrale overheid nog niet
met deze verregaande bezuinigingsoperaties kwam.
Na een 2e meerjarenbegroting kunnen wij niet anders dan tot de
conclusie komen dat de rekening die nu wordt gepresenteerd voor
de gemeente zelf is. Wij kunnen niet om interne bezuinigingen
heen.
De VNG heeft het standpunt ingenomen dat de gemeenten duidelijk
moeten aangeven, dat taken niet meer gedaan kunnen worden binnen
de afgesproken periodes door de extra kortingen op het
Gemeentefonds.
Is het dan ook niet mogelijk om burgers van te voren te
informeren, dat bijvoorbeeld het afgeven van vergunningen niet 6
weken, maar misschien 4 maanden gaat duren door de krappe
middelen binnen de gemeente?
En misschien voldoet dat dan niet aan die hoge kwaliteitseisen
die wij stellen, op zich een uitstekend doel, maar het houdt wel
rekening met de financiële positie van de individuele burger.
Dekking kan gevonden worden binnen de personele begroting.
Door het opleidingspercentage naar 1,9%, het landelijk
gemiddelde, terug te laten gaan kan 75.000 euro extra bespaard
worden.
En mocht dit nog niet voldoende zijn dan ontkomen wij er niet
aan om te bezuinigen op de inzet van formatie.
Want het eenvoudig verhogen van de OZB om een sluitende
begroting te krijgen noemen wij open-eindfinanciering en geen
goed voorbeeld van het nemen van verantwoordelijkheden zoals dat
ook van de burger verwacht wordt.
|