| 
             
                  
            
                Op weg naar een sociaal 
                faillissement!? 
                 
                In deze algemene beschouwingen zult u merken dat groen in deze 
                beschouwingen een ondergeschikt onderwerp is voor Groenlinks. 
                 
                Het onderwerp van Groenlinks is het behoud van de sociale 
                structuur binnen Wijdemeren. 
                 
                Tevens kunt u van ons een onderbouwing verwachten van onze 
                zienswijze op de financiële positie van de gemeente. 
                 
                Terug naar onze rode draad, het behoud van de sociale structuur 
                in Wijdemeren. 
                De sociale structuur wordt in stand gehouden door inspanningen 
                van gemeente, beroepskrachten, maar bovenal vrijwilligers. De 
                vormen waarin deze inspanningen plaatsvinden vertonen een grote 
                verscheidenheid. Het is een lappendeken van initiatieven, in 
                club-, verenigings- of stichtingsverband. 
                 
                De gemeente heeft een belangrijke rol bij het instandhouden van 
                al deze initiatieven. Zij verschaft de middelen,  
                bijvoorbeeld sporthallen, sportaccommodaties, 
                welzijnsvoorzieningen, bibliotheek, subsidies, etcetera.  
                Allemaal eigen, historische keuzes van de gemeente. 
                 
                De afgelopen jaren is de welzijnssector verschoven van 
                particuliere initiatieven naar grote welzijnsorganisaties met 
                betaalde krachten en hoge overheadkosten. 
                Wij denken hierbij aan jeugd en jongerenwerkers, sociaal 
                raadslieden, ouderenwerkers, beheerders in sporthallen en 
                dorpshuizen en ga zo door. 
                Groen Links is van mening dat dit domein, de welzijnssector, 
                teruggegeven moet worden aan de vrijwilligers. Wij hebben 
                hiervoor twee redenen. 
                 
                1 de vrijwilliger weet wat nodig is. 
                2 de beroepskracht is onbetaalbaar geworden. 
                 
                In concreto: 
                Het Jeugdwerk Wijdemeren, voorheen Jeugdwerk ’s Graveland, 
                bedient in feite maar 1 kern, Kortenhoef, met 1 groep vaste 
                bezoekers. Hiervoor is 61000 euro gereserveerd. 
                Daarnaast zijn er vele initiatieven, die kleinere of geen 
                subsidies vragen: 
                Scouting Kortenhoef 
                Scouting Loosdrecht 
                Poste Restante met activiteiten voor kinderen  
                Cursusaanbod Loosdrecht voor kinderen 
                Jeugdwerk Ankeveen 
                Alle sportverenigingen en muziekverenigingen met jeugdleden. 
                 
                Jeugdwerk ‘s Graveland is ontstaan als gevolg van overlast van 
                de jeugd in Kortenhoef met vandalisme en drugsgebruik. Er waren 
                geen instrumenten bij politie en gemeente om handhavend op te 
                treden. Intussen is de visie op handhaving en corrigerend 
                optreden fors bijgesteld, er is ook veel in geïnvesteerd. 
                 
                Daarom is Groenlinks de mening toegedaan dat zo een 
                locatiegebonden groep in zo'n omvangrijke gemeente niet langer 
                kan profiteren van zo'n groot deel van de subsidiepot. 
                 
                Wij stellen dan ook voor om juist aan kleine subsidievragers in 
                meerdere kernen met vrijwilligers subsidie te geven. Maak 
                gebruik van de motivatie en de kennis en inzicht van de 
                vrijwilligers. Zij weten wat nodig is. 
                Beperk de grote subsidievragers, die slechts in 1 kern aanwezig 
                zijn. 
                U kunt toch achter de volgende stelling staan?  
                Beter 10 x 1 x 10 (kleine subsidievragers met veel 
                vrijwilligers, dan 1 x 10 x 1 ( Grote subsidievrager voor 1 
                kern) 
                 
                Een concreet voorbeeld wederom. 
                De bibliotheek in Loosdrecht. De kapitaallasten vragen veel 
                geld. Om de kosten te drukken worden de verzorgingshuizen niet 
                meer bediend en staat het gebruik van de bibliobus op losse 
                schroeven. 
                Groenlinks pleit dan ook voor een gelijkwaardige 
                bibliotheekfunctie voor alle kernen waarbij vrijwilligers kunnen 
                zorgdragen voor een bibliotheekfunctie in verzorgingshuizen. 
                 
                Ook bij het ouderenwerk drukken overheadkosten van Versa op de 
                begroting. 
                 
                Voor de sporthallen geldt dat eigen beheer door de gebruikende 
                verenigingen gestimuleerd dient te worden.  
                Gemeente maak geen gebruik van voorgekauwde voorstellen waar de 
                verenigingen hijgend achteraan moeten lopen en uiteindelijk 
                afhaken. Maak gebruik van de motivatie en kennis die aanwezig is 
                om samen met de verenigingen te komen tot bezuinigingen met een 
                realistisch gehalte. 
                 
                Gemeente en verenigingen willen wij uitdagen om meer bezetting 
                van de sporthallen te realiseren met nieuwe initiatieven. Op 
                deze manier kan een hogere bezettingsgraad zorgen voor een 
                daling van de kosten. 
                 
                De tarieven opdrijven in recordtempo beoordelen wij als 
                onbehoorlijk bestuur, dat alleen maar leidt tot leegloop, 
                faillissement van de verenigingen en hogere kosten voor de 
                gemeente. De verenigingen erkennen dat de huur omhoog moet, maar 
                niet op deze manier. 
                 
                Dorpshuis de Dobber is in de ogen van Groenlinks ook een grote 
                subsidievrager. Verkoop lijkt ons een goede optie, maar dan voor 
                een marktconforme prijs. Onderzocht dient te worden in hoeverre 
                de Fuik de activiteiten kan overnemen. 
                 
                Zoals wij al in onze inleiding aangaven formuleren wij ook onze 
                dekkingsvoorstellen. 
                 
                De extra uitname uit het gemeentefonds van 425 000 euro wordt in 
                de voorstellen van het college opgevangen met een OZB verhoging 
                van 11%. 
                Groen Links zegt hier nee tegen.  
                Al enkele jaren heeft Groenlinks voor een OZB verhoging gepleit, 
                maar dat was in een periode dat de centrale overheid nog niet 
                met deze verregaande bezuinigingsoperaties kwam. 
                 
                Na een 2e meerjarenbegroting kunnen wij niet anders dan tot de 
                conclusie komen dat de rekening die nu wordt gepresenteerd voor 
                de gemeente zelf is. Wij kunnen niet om interne bezuinigingen 
                heen. 
                 
                De VNG heeft het standpunt ingenomen dat de gemeenten duidelijk 
                moeten aangeven, dat taken niet meer gedaan kunnen worden binnen 
                de afgesproken periodes door de extra kortingen op het 
                Gemeentefonds. 
                Is het dan ook niet mogelijk om burgers van te voren te 
                informeren, dat bijvoorbeeld het afgeven van vergunningen niet 6 
                weken, maar misschien 4 maanden gaat duren door de krappe 
                middelen binnen de gemeente? 
                En misschien voldoet dat dan niet aan die hoge kwaliteitseisen 
                die wij stellen, op zich een uitstekend doel, maar het houdt wel 
                rekening met de financiële positie van de individuele burger. 
                 
                Dekking kan gevonden worden binnen de personele begroting. 
                 
                Door het opleidingspercentage naar 1,9%, het landelijk 
                gemiddelde, terug te laten gaan kan 75.000 euro extra bespaard 
                worden. 
                 
                En mocht dit nog niet voldoende zijn dan ontkomen wij er niet 
                aan om te bezuinigen op de inzet van formatie. 
                Want het eenvoudig verhogen van de OZB om een sluitende 
                begroting te krijgen noemen wij open-eindfinanciering en geen 
                goed voorbeeld van het nemen van verantwoordelijkheden zoals dat 
                ook van de burger verwacht wordt.  
             |