1e
termijn op dinsdag 2 november 2004
Wat ons betreft staat deze begrotingsbehandeling volledig in het
teken van de gevolgen van de septembercirculaire, het
dekkingsplan en de bezuinigingen.
In het collegeprogramma hebben we afgesproken dat we er naar
streven de Onroerende Zaak Belasting met niet meer dan de
inflatiecorrectie te laten stijgen. Verdere OZB-tariefstijging
zal niet eerder overwogen worden dan na heroverweging van
bestaand en nieuw beleid, aldus het collegeprogramma.
Door diverse oorzaken is dat de afgelopen jaren helaas niet
gelukt. Integendeel. Er is steeds sprake geweest van forse
lastenstijgingen. Ingrijpende besluiten, bezuinigingen en
efficiencymaatregelen om de begroting sluitend te maken zijn nog
niet genomen.
Voor het jaar 2005 worden er opnieuw financiële offers van de
burgers gevraagd. De afschaffing van de Zalmsnip betekent voor
de inwoners van Wijdemeren een verhoging van de lastendruk ten
opzichte van 2004 met E 35,71. In verband met het kostendekkend
maken, worden het rioolrecht en de afvalstoffenheffing
aanzienlijk verhoogd. Het rioolrecht met maar liefst 64% en de
afvalstoffen-heffing met 21%. Er werd aanvankelijk voorgesteld
om de OZB met slechts 1,5% te laten stijgen, maar die beperkte
stijging hield verband met het inmiddels uitgestelde voornemen
van het rijk om de tariefstijging te maximeren. Dit alles bij
elkaar betekent een behoorlijke lastenverzwaring voor de burgers
van Wijdemeren.
Het bekendmaken door de rijksoverheid om het maximeren van de
tariefstijging een jaar uit te stellen, geeft dat de
mogelijkheid om het OZB-tarief wel verder te verhogen.
In coalitieverband is er de afgelopen weken veel gesproken over
het oplossen van de financiële problematiek van onze gemeente.
Dat heeft geleid tot principe overeenstemming over een aantal
aanvullende bezuinigingen en een OZB-stijging van 5%.
Dat was voor onze fractie al behoorlijk slikken. We konden
daarmee met grote moeite instemmen, omdat we dachten hierdoor de
financiële situatie van de gemeente redelijk in orde te krijgen
in het laatste jaar voor de verkiezingen.
Toen kwam de septembercirculaire. Het college meldt de raad: Op
grond van de septembercirculaire inzake de algemene uitkering
uit het Gemeentefonds wordt een extra tekort verwacht van E
425.000,-- in 2005, oplopend tot E 542.000,-- in 2008. Overigens
doet het woord "verwacht" vermoeden dat het ook nog anders kan
zijn. Graag informatie hierover.
Het coalitieoverleg over het septembergat heeft niet tot
overeenstemming geleid en we gingen uit elkaar met de afspraak:
we zien wel hoe het gaat bij de begrotingsbehandeling.
Hoe het college het probleem wil oplossen staat in het
raadsvoorstel bij de Programmabegroting. "Voor Wijdemeren geldt
–aldus het college- dat, om de lagere uitkering te compenseren,
de totale opbrengst van de OZB moet worden verhoogd. Als gevolg
van de waardestijging van het onroerend goed kunnen de tarieven
wel worden verlaagd. Per saldo is echter sprake van een stijging
van de lastendruk. Het college ziet zich door deze ontwikkeling
gedwongen aan de raad voor te stellen de OZB opbrengst in 2005
extra te verhogen met 11%, naast de 1,5% die reeds in het
dekkingsplan was opgenomen. Waarom het college zich "gedwongen"
ziet om dit voor te stellen wordt niet nader toegelicht.
Wij hebben grote problemen met dit voorstel van het college. Wij
zijn van mening dat er geen redenen zijn om dit –weliswaar
buiten de schuld van de gemeente door de rijksoverheid
veroorzaakte- probleem op onze burgers af te wentelen. Het veel
gebruikte argument dat het komt door de waardestijging van het
onroerend goed is op zich wel juist, maar dat het vervolgens
redelijk is om het dan ook door te berekenen aan de
belastingbetalende burgers onderschrijven wij niet. Het is een
waardestijging waar de burgers niets aan hebben in het kader van
de OZB.
Wij hebben vorige week een groot aantal vragen ingediend die
allemaal bezuinigingssuggesties bevatten. Incidenteel tot een
bedrag van E 57.000,-- en structureel tot een bedrag van iets
meer dan één miljoen euro. We geven toe, ze zijn niet allemaal
even hard, maar er moet heel wat uit te halen zijn.
En dan hebben wij ook nog het idee dat we niet eens een
volledige lijst hebben ingediend. Wat ons betreft kan er nog aan
worden toegevoegd om op het opleidingsbudget voor de raadsleden
en de raadsgriffier E 10.000,-- te bezuinigen. En Dorpsbelangen
Loosdrecht heeft ook nog een -wat ons betreft bespreekbare-
suggestie over een bezuiniging op de huisvestingskosten.
Naar onze mening moet het mogelijk zijn om uit de door ons
opgestelde lijst een bezuinigingspakket te halen tot een bedrag
van E 425.000,00 in 2005. Om de meerjarenbegroting sluitend te
krijgen zal er voor 2006 een stelpost voor nader in te vullen
bezuinigingen moeten worden opgenomen. Dat dit eventueel zal
leiden tot opnieuw preventief toezicht van de provincie, vinden
wij geen enkel bezwaar.
Het voorstel van het college om met het vaststellen van de
begroting ook de kredieten voor investeringen in de
bedrijfsvoering vast te stellen, steunen wij niet. Wij willen
continuering van de afspraak dat daarvoor afzonderlijke
besluiten door de gemeenteraad genomen moeten worden, zodat we
op het geëigende moment de noodzaak van de investering en de
hoogte van het krediet kunnen vaststellen.
Willen is kunnen. Wat moet dat kan. Waar een wil is, is een weg.
2e termijn op woensdag 3 november 2004
Dat waren stevige woorden gisteren.
Het CDA liet het bij de constatering dat het amendement helaas
niet gesteund door Dorpsbelangen Wijdemeren. Vandaag wordt daar
aan toegevoegd: er kan niet één partij even buiten gaan spelen.
De PvdA liet weten dat afwijzing van het amendement door
Dorpsbelangen Wijdemeren grote gevolgen zal hebben.
DBL stelt vast dat Dorpsbelangen Wijdemeren zich buiten de
coalitie plaatst. Of er moet nog een wonder gebeuren en zij op
het laatst toch bakzeil halen. Het ligt voor ons heel
principieel aldus Zagt: Dorpsbelangen Wijdemeren doet mee of
doet niet mee.
Ik zal duidelijk zijn: wij kunnen een heel eind meegaan met het
amendement, maar we zullen geen bakzeil halen. Wij gaan niet om
voor dreigementen.
In een democratie mag je met elkaar van mening verschillen. Dat
zijn beladen woorden in deze dagen. In een coalitie moet dat ook
kunnen. Een coalitie is het samengaan van partijen met een
gemeenschappelijk doel. Ons gemeenschappelijk doel is de
gemeente besturen en het collegeprogramma uitvoeren. Daar staan
we nog steeds voor de volle honderd procent achter.
In een gezonde coalitie moet het mogelijk zijn om verschillend
tegen zaken aan te kijken. Maar we laten ons niet dwingen en
onder druk zetten om een amendement van andere coalitiepartijen
te steunen. De tactiek van slikken of stikken spreekt ons niet
aan. Dat is in onze ogen een zwaktebod en het uit de weg gaan
van de verantwoordelijkheid om er alles aan te doen om de
lastenverzwaringen voor onze burgers zoveel mogelijk te
beperken.
Ik zei al, we kunnen een heel eind meegaan met het amendement
voor zover het de voorgestelde bezuinigingen betreft. Wij kunnen
echter niet meegaan met de voorgestelde OZB-verhoging.
Volgens ons is het mogelijk om nog aanvullende bezuinigingen
door te voeren. Zie ons voorstel.
We hopen dat de andere partijen in de raad hier serieus naar
willen kijken. Willen is kunnen. Wat moet dat kan. Waar een wil
is is een weg.
De vraag of we nog vertrouwen hebben in het college is wat ons
betreft niet aan de orde. Die vraag zouden we ook aan de andere
coalitiepartners kunnen stellen, want ook zij zijn het niet eens
met het dekkingsplan van het college en komen met een
alternatief.
Ik wil er geen misverstand over laten bestaan: wij hebben wel
degelijk vertrouwen in ons college.
|