Naar vorig bericht  

Algemene Beschouwingen DBW

Wijdemeren, 2 november 2004.

1e termijn op dinsdag 2 november 2004

Wat ons betreft staat deze begrotingsbehandeling volledig in het teken van de gevolgen van de septembercirculaire, het dekkingsplan en de bezuinigingen.

In het collegeprogramma hebben we afgesproken dat we er naar streven de Onroerende Zaak Belasting met niet meer dan de inflatiecorrectie te laten stijgen. Verdere OZB-tariefstijging zal niet eerder overwogen worden dan na heroverweging van bestaand en nieuw beleid, aldus het collegeprogramma.

Door diverse oorzaken is dat de afgelopen jaren helaas niet gelukt. Integendeel. Er is steeds sprake geweest van forse lastenstijgingen. Ingrijpende besluiten, bezuinigingen en efficiencymaatregelen om de begroting sluitend te maken zijn nog niet genomen.

Voor het jaar 2005 worden er opnieuw financiële offers van de burgers gevraagd. De afschaffing van de Zalmsnip betekent voor de inwoners van Wijdemeren een verhoging van de lastendruk ten opzichte van 2004 met E 35,71. In verband met het kostendekkend maken, worden het rioolrecht en de afvalstoffenheffing aanzienlijk verhoogd. Het rioolrecht met maar liefst 64% en de afvalstoffen-heffing met 21%. Er werd aanvankelijk voorgesteld om de OZB met slechts 1,5% te laten stijgen, maar die beperkte stijging hield verband met het inmiddels uitgestelde voornemen van het rijk om de tariefstijging te maximeren. Dit alles bij elkaar betekent een behoorlijke lastenverzwaring voor de burgers van Wijdemeren.

Het bekendmaken door de rijksoverheid om het maximeren van de tariefstijging een jaar uit te stellen, geeft dat de mogelijkheid om het OZB-tarief wel verder te verhogen.

In coalitieverband is er de afgelopen weken veel gesproken over het oplossen van de financiële problematiek van onze gemeente. Dat heeft geleid tot principe overeenstemming over een aantal aanvullende bezuinigingen en een OZB-stijging van 5%.

Dat was voor onze fractie al behoorlijk slikken. We konden daarmee met grote moeite instemmen, omdat we dachten hierdoor de financiële situatie van de gemeente redelijk in orde te krijgen in het laatste jaar voor de verkiezingen.

Toen kwam de septembercirculaire. Het college meldt de raad: Op grond van de septembercirculaire inzake de algemene uitkering uit het Gemeentefonds wordt een extra tekort verwacht van E 425.000,-- in 2005, oplopend tot E 542.000,-- in 2008. Overigens doet het woord "verwacht" vermoeden dat het ook nog anders kan zijn. Graag informatie hierover.

Het coalitieoverleg over het septembergat heeft niet tot overeenstemming geleid en we gingen uit elkaar met de afspraak: we zien wel hoe het gaat bij de begrotingsbehandeling.

Hoe het college het probleem wil oplossen staat in het raadsvoorstel bij de Programmabegroting. "Voor Wijdemeren geldt –aldus het college- dat, om de lagere uitkering te compenseren, de totale opbrengst van de OZB moet worden verhoogd. Als gevolg van de waardestijging van het onroerend goed kunnen de tarieven wel worden verlaagd. Per saldo is echter sprake van een stijging van de lastendruk. Het college ziet zich door deze ontwikkeling gedwongen aan de raad voor te stellen de OZB opbrengst in 2005 extra te verhogen met 11%, naast de 1,5% die reeds in het dekkingsplan was opgenomen. Waarom het college zich "gedwongen" ziet om dit voor te stellen wordt niet nader toegelicht.

Wij hebben grote problemen met dit voorstel van het college. Wij zijn van mening dat er geen redenen zijn om dit –weliswaar buiten de schuld van de gemeente door de rijksoverheid veroorzaakte- probleem op onze burgers af te wentelen. Het veel gebruikte argument dat het komt door de waardestijging van het onroerend goed is op zich wel juist, maar dat het vervolgens redelijk is om het dan ook door te berekenen aan de belastingbetalende burgers onderschrijven wij niet. Het is een waardestijging waar de burgers niets aan hebben in het kader van de OZB.

Wij hebben vorige week een groot aantal vragen ingediend die allemaal bezuinigingssuggesties bevatten. Incidenteel tot een bedrag van E 57.000,-- en structureel tot een bedrag van iets meer dan één miljoen euro. We geven toe, ze zijn niet allemaal even hard, maar er moet heel wat uit te halen zijn.

En dan hebben wij ook nog het idee dat we niet eens een volledige lijst hebben ingediend. Wat ons betreft kan er nog aan worden toegevoegd om op het opleidingsbudget voor de raadsleden en de raadsgriffier E 10.000,-- te bezuinigen. En Dorpsbelangen Loosdrecht heeft ook nog een -wat ons betreft bespreekbare- suggestie over een bezuiniging op de huisvestingskosten.

Naar onze mening moet het mogelijk zijn om uit de door ons opgestelde lijst een bezuinigingspakket te halen tot een bedrag van E 425.000,00 in 2005. Om de meerjarenbegroting sluitend te krijgen zal er voor 2006 een stelpost voor nader in te vullen bezuinigingen moeten worden opgenomen. Dat dit eventueel zal leiden tot opnieuw preventief toezicht van de provincie, vinden wij geen enkel bezwaar.

Het voorstel van het college om met het vaststellen van de begroting ook de kredieten voor investeringen in de bedrijfsvoering vast te stellen, steunen wij niet. Wij willen continuering van de afspraak dat daarvoor afzonderlijke besluiten door de gemeenteraad genomen moeten worden, zodat we op het geëigende moment de noodzaak van de investering en de hoogte van het krediet kunnen vaststellen.

Willen is kunnen. Wat moet dat kan. Waar een wil is, is een weg.

2e termijn op woensdag 3 november 2004

Dat waren stevige woorden gisteren.

Het CDA liet het bij de constatering dat het amendement helaas niet gesteund door Dorpsbelangen Wijdemeren. Vandaag wordt daar aan toegevoegd: er kan niet één partij even buiten gaan spelen.
De PvdA liet weten dat afwijzing van het amendement door Dorpsbelangen Wijdemeren grote gevolgen zal hebben.
DBL stelt vast dat Dorpsbelangen Wijdemeren zich buiten de coalitie plaatst. Of er moet nog een wonder gebeuren en zij op het laatst toch bakzeil halen. Het ligt voor ons heel principieel aldus Zagt: Dorpsbelangen Wijdemeren doet mee of doet niet mee.

Ik zal duidelijk zijn: wij kunnen een heel eind meegaan met het amendement, maar we zullen geen bakzeil halen. Wij gaan niet om voor dreigementen.

In een democratie mag je met elkaar van mening verschillen. Dat zijn beladen woorden in deze dagen. In een coalitie moet dat ook kunnen. Een coalitie is het samengaan van partijen met een gemeenschappelijk doel. Ons gemeenschappelijk doel is de gemeente besturen en het collegeprogramma uitvoeren. Daar staan we nog steeds voor de volle honderd procent achter.
In een gezonde coalitie moet het mogelijk zijn om verschillend tegen zaken aan te kijken. Maar we laten ons niet dwingen en onder druk zetten om een amendement van andere coalitiepartijen te steunen. De tactiek van slikken of stikken spreekt ons niet aan. Dat is in onze ogen een zwaktebod en het uit de weg gaan van de verantwoordelijkheid om er alles aan te doen om de lastenverzwaringen voor onze burgers zoveel mogelijk te beperken.

Ik zei al, we kunnen een heel eind meegaan met het amendement voor zover het de voorgestelde bezuinigingen betreft. Wij kunnen echter niet meegaan met de voorgestelde OZB-verhoging.

Volgens ons is het mogelijk om nog aanvullende bezuinigingen door te voeren. Zie ons voorstel.

We hopen dat de andere partijen in de raad hier serieus naar willen kijken. Willen is kunnen. Wat moet dat kan. Waar een wil is is een weg.

De vraag of we nog vertrouwen hebben in het college is wat ons betreft niet aan de orde. Die vraag zouden we ook aan de andere coalitiepartners kunnen stellen, want ook zij zijn het niet eens met het dekkingsplan van het college en komen met een alternatief.
Ik wil er geen misverstand over laten bestaan: wij hebben wel degelijk vertrouwen in ons college.


Naar vorig bericht