De gemeente Wijdemeren staat het
water aan de lippen.
1. Het regeringsbeleid knijpt de gemeenten kapot. Decentralisatie
van taken zonder 100% doorberekening via het gemeentefonds legt de
problemen op het bordje van de gemeenten. Ik wijt dit met name aan
de VVD en het CDA. Aan D66 in mindere mate, want zij is immers het
bijwagentje, nodig voor een meerderheid in de 2e Kamer.
2. De voorlopig laatste klap werd vermeld in de Septembercirculaire
van het ministerie.
Een herverdeling in het gemeentefonds op basis van de waardestijging
van woningen en niet-woningen kost ons € 450.000,- in 2005. Daarna,
per jaar, nog een euroton meer.
3. De motivatie om te besturen wordt aangetast door onbehoorlijk
bestuur uit Den Haag.
4. In wezen worden alle lokale partijprogramma’s onuitvoerbaar. Zij
bevatten nu vooral “valse lucht”. Hoezo verbetering van het
voorzieningenniveau? We mogen blij zijn als we de belangrijkste
voorzieningen overeind kunnen houden! De verenigingen zijn het
sociale cement van onze samenleving, maar we draaien ze bijna de nek
om.
5. Het dekkingsplan zoals het College dat voorstelt, vinden wij voor
2005 in grote lijnen hard, maar verantwoord en nodig. Wel zijn wij
van mening, dat de leges opgetrokken moet worden met het
inflatiecijfer.
Het schoolzwemmen moeten we blijven subsidiëren. Vooral de
allochtone leerlingen leren over het algemeen niet op jonge leeftijd
zwemmen en zijn dus aangewezen op het schoolzwemmen om de in onze
waterrijke gemeente broodnodige vaardigheid op te doen. Dekking kan
gezocht worden in de vrijkomende gelden van de werkgroep Van den
Broeck.
Het cateringcontract met Westex kan opgezegd worden. Weinig
ambtenaren maken echt gebruik van de dure service: bespaart ons E
36.000,-!
Op het dekkingsplan komt dan nog eens de extra OZB-verhoging van
11%!
Hoe komt het eigenlijk dat de Eemlandse gemeenten wel voorbereid
waren op de herverdeling binnen het gemeentefonds en dat het VNG
doof blijft voor onze hulpkreten?
6. Optie 1 en 3 uit de Kadernota heeft het college in zijn voorstel
samengetrokken. D66
heeft bij de toenmalige optievoorkeur al aangegeven voor optie 3 te
kiezen met als argument dat de verhogingsruimte van de OZB de buffer
zou zijn voor toekomstige tegenslagen. Welnu, het ging nog sneller
dan ik toen vreesde. Tevens heeft D66 bij diezelfde gelegenheid
voorspeld, dat het tekort zou gaan uitkomen boven de € 2 milj.
7. De burger betaalt dus het gelag.
Een paar hoofdzaken: € 60,- meer aan afvalstoffenheffing
€ 65,- meer aan rioolrecht
€ 35,71 de rest van de zalmsnip
€ 50,- aan de gemiddelde OZB-stijging
In totaal meer dan 200 euro per jaar voor een gemiddeld gezin.
8. Voor D66 is dit eenmalig. Volgend jaar, bij de begroting voor
2006 doen wij niet meer mee aan deze exorbitante lastenverzwaringen.
Wij halen het bij de burgers uit de lengte EN de breedte. Dat is
alleen te verdedigen onder uitzonderlijke omstandigheden.
Dit kan maar één keer!!
9. De raad zal een kerntakendiscussie aan moeten gaan om de
lastendruk aanvaardbaar te houden.
10. Ondanks alle sores staat D66 nog altijd positief t.o.v. het
College. De ambtelijke organisatie is vrijwel op orde;er wordt
procesmatiger gewerkt; het debiteurenprobleem wordt in mijn ogen
zeer stevig en adequaat aangepakt. Nu het daadwerkelijk innen nog
van die € 1.400.000,-.
De programma’s zien er zeer goed uit, waarvoor mijn compliment.
11. Uitbreiding van de gemeente met Loenen aan de Vecht ziet D66 op
ambtelijk/organisatorisch gebied door de schaalvergroting wel
zitten. Vooral de meervoudige bezetting van een aantal functies
wordt hierdoor mogelijk. Zorg er wel voor dat ontwikkelingen elkaar
niet tegenwerken en bereid de bevolking goed voor door tijdige
informatie. Overweeg een referendum als dit wettelijk nog mogelijk
is.
LUCTOR ET EMERGO is ons LEITMOTIV
Bijlage
D66
1. Weerstandscapaciteit en –vermogen flinterdun.
2. Zolang ersprake is van een tekort op de rekening, zal er geleend
moeten worden.
Stand leningenportefeuille wordt hoger ipv lager.
3. Financiële positie wordt komende jaren steeds slechter door
betaling Brugchelen en niet-begrote uitgaven: Primair,
Kantinecontract, Krakeelakker ed.
Einde gewenningsbijdrage in 2006.
4. Nieuw gemeentehuis is nu even niet opportuun. Ontwikkelingen
fusie met Loenen afwachten.
5. Verenigingen met weinig leden hebben geen bestaansrecht meer. De
grote krijgen het moeilijk.
6. De sporthallen zullen minder baten verkrijgen. Wellicht zal er
een sporthal/zaal moeten verdwijnen.
7. De exploitatie van sportzaal Eikenrode overdragen aan gezonde
verenigingen (alt.2)
Indien dit niet mogelijk is: alt. 3 privatiseren.
Opheffen is te duur: een kapitaalvernietiging van meer dan €
900.000,-
8. Sporthal De Blijk is de oudste hal met de laagste boekwaarde. Op
termijn opheffen.
Verenigingen moeten zoeken naar fusiemogelijkheden. Voorwaarde is
dat voor de scholen een nieuwe gymzaal gebouwd moet worden, waarin
ook kleinere verenigingen terecht kunnen: judo , gymnastiek ed.
9. De Dobber afstoten: alt. 2 geen exploitatietekort aanzuiveren +
eenmalige opbrengst.
10. Gemeente zal in het takenpakket moeten snijden(kerntaken: wat
wel, wat niet)
11. Bibliotheekfunctie behouden vanuit basisbibliotheek buiten
Wijdemeren met beperkter takenpakket.
12. Ouderenbeleid. Maaltijdvoorziening blijven subsidiëren volgens
alt. 1 Rijkere ouderen worden niet meer gesubsidieerd. Eens met het
college.
13. Versa even buiten schot laten na de korting van E 70.000,- op
het algemeen maatschappelijk werk, mede gezien de eens komende wet
op de maatschappelijke ondersteuning.
14. Leerlingenvervoer: alle alternatieven toepassen.
15. Vluchtelingenwerk: subsidie verlagen met 7% naar rato van het
aantal vluchtelingen dat begeleid moet worden. Eerder stoppen met
“pamperen”
16. Incidentele subsidies afschaffen: alt 2.
17. Volksfeesten blijven subsidie ontvangen. Goed voor het
gemeenschapsgevoel.
18. Stichting Arombai geen subsidie meer. Na 50 jaar is de
integratie toch wel voltooid.
19. Geen wijziging brengen in het huidige bezoldigingssysteem van
het ambtelijk apparaat
Twee soorten ambtenaren binnen dezelfde functie is fnuikend voor de
verhoudingen.
De uitloopschaal is bovendien een gezonde prikkel voor beter
functioneren.
20. Beperken cafetariamodel. Eerst afwachten wat de mening is van de
ondernemingsraad
En de besprekingen met Loenen.
21.Opleidingsbudget. alt. 2 is acceptabel.
22.Cateringcontract met Westex opzeggen. Besparing € 36.000,-
De ambtenaar maakt niet veel gebruik van deze faciliteit en
statusoverwegingen zijn bij
D66 niet aan de orde.
23.REO:
a. Bij het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen dient de raad of
de
Commissie REO geconsulteerd te worden over de uitgangspunten.
b. vrijstellingsmogelijkheden, die vrijwel altijd verleend worden en
bovendien ruimte geven aan willekeur moeten als basisregelgeving
worden opgenomen.
c. De gang van zaken in het centrum van Oud-Loosdrecht wordt
onvoldoende gestuurd door de gemeente. Het niet openbaar worden van
de weg op het Irenekavel is hier een goed voorbeeld van. Wij vragen
van het college dat er een betere afweging wordt gemaakt tussen de
belangen van de gemeente, inwoners en ontwikkelaars.
Dit geldt tevens voor de nieuwbouw op het gemeentehuiskavel in
Nederhorst den Berg.
d. Agrarische bebouwing is beeldbepalend in onze gemeente en van
landschappelijke waarde. Bij staking van activiteiten verrijst
meestal nieuwbouw, terwijl in de oorspronkelijke bebouwing ruimte is
voor meer wooneenheden. D66 verzoekt de wethouder bij de provincie
te onderzoeken of de regelgeving aangepast kan worden.
e. D66 wenst dat het college de raad iedere half jaar bij voor- en
najaars-Rapportage een overzicht geeft van de toegekende en te
verwachten planschadebedragen en de bijkomende juridische kosten
f. Paardrijden binnen de bebouwde kom moet vergunningplichtig
worden.
De leges kunnen dan de het opruimen van de vervuiling dekken.
Het contract met het Wijdemerenjournaal niet verlengen. Terug naar
de oude situatie. Onderlinge samenwerking tussen de lokale bladen
stimuleren.
Nb. Waar over alternatieven wordt gesproken, verwijs ik naar de nota
van het college: Besparingen binnen de begroting.
D66 hoopt met tips, ideeën en opmerkingen een positieve bijdrage
geleverd te hebben en is tevens erkentelijk voor het verwerken van
een aantal voorstellen die in juni ingediend zijn bij het hoofd FPB. |