... |
--- |
Vorig bericht |
Politiek Wijdemeren
Kortenhoef, 21 april 2001. Vanmiddag om 16.00 werd in Dorpshuis de Dobber het eerste politiek café voor Wijdemeren door de AROS (lokale omroep) georganiseerd.
Presentatie: Herman Stuyver en Ans Steenvoorden (AROS)
V.l.n.r. Felix Flameling (D66), Iede de Vries (GL) en Ties Hagen (PvdA)Alle politieke partijen waren komen opdagen. De start was enigszins aarzelend en ging vergezeld van zoveel geluid aan de bar dat de bijdragen van de sprekers nauwelijks te verstaan waren.
In de eerste ronde stelden de partijen zich voor. Co de Kloet van Dorpsbelangen lichtte toe waarom gekozen was voor de oprichting van drie aparte partijen. Eén per bestaande gemeente. "Om zoveel mogelijk 's-Gravelanders, Loosdrechters en Nederhorsters in de nieuwe raad te kunnen kiezen." Hij riep op om massaal op de lokale Dorpsbelangen partijen te gaan stemmen voor de eigen dorpen, waarmee volgens hem dorpsraden ook overbodig worden.
V.l.n.r. Piet van Enk (CDA(, Co de Kloet (DB) en Felix Flameling (D66)
René Voigt (DB) en Cor van DijkGroenLinks werd in de eerste ronde vertegenwoordigd door hun campagneleider en steunfractielid uit Hilversum, Iede de Vries. Hij stelde dat de politiek in de dorpen vooral om onderlinge verhoudingen tussen personen ging. Hij pleitte ervoor om dat in de toekomst anders te doen. (Lijkt ons ook een nuttig advies voor Hilversum trouwens... red.)
Ties Hagen, voorzitter van de PvdA, gaf aan dat hij zich nooit voor lokale politiek had geinteresseerd, maar dat hij er zich recentelijk wel voor was gaan interesseren.
Bij de tweede ronde waren sommigen van plaats gewisseld, waarbij het opviel dat GroenLinks, in tegenstelling tot de andere partijen, niet aan één woordvoerder genoeg had. Rie Boeve en Nelleke Schenkkan verdedigden het GroenLinks fort. Voor Dorpsbelangen was Henk de Kloet aangeschoven en de plaats van Piet van Enk voor het CDA was ingenomen door Wim Neef.
Wim Neef (CDA) en Henk de Kloet (DB)
Nelleke Schenkkan en Rie Boeve (GL)De rest van het uurtje ging over verkeer. Daarbij had de 's-Gravelandse politiek sterk de overhand. Er werd zeer uitbundig gesproken over de (door Ties Hagen van de PvdA zo gedoopte) "CDA" drempels op het Hollands End in Ankeveen, de inrichting van de Emmaweg, etc. Ties Hagen (PvdA) zei dat hij de drempels in Ankeveen getest had en dat hij er met tachtig kilometer per uur zonder enig probleem overheen was gereden. Wim Neef (wethouder CDA) gaf onomwonden toe dat die drempels een jeugdzonde waren uit de tijd dat hij net wethouder was. Hij zou ze nu niet meer zo aanleggen.
Er waren twee stromingen in het debat te onderscheiden.
Nelleke Schenkkan van GroenLinks wil de auto vrijwel volledig weren om de leefbaarheid te vergroten en het openbaar vervoer verbeteren. Zowel het aantal auto's in de dorpen moet drastisch verminderen, als de snelheid. De PvdA sloot zich hierbij in wat gematigder termen aan. De overige partijen stelden dat dit standpunt niet realistisch is, maar dat gekeken moet worden naar de regio en de plannen die er op regionaal niveau bestaan omdat Wijdemeren nu eenmaal geen eiland is.
Felix Flameling (D66) deed enkele pogingen om de discussie boven de 's-Gravelandse verkeersdiscussie uit tillen, maar kreeg slechts bijval van Jacob van der Meulen (VVD) en een beetje van Wim Neef (CDA). Over drempels liet Felix blijken dat ze wat hem betreft flink agressief mogen zijn en dat ze overal waar gewenst moeten verrijzen. De "CDA" drempels (het werd direct een gevleugelde uitdrukking) op de Middenweg in de Horstermeer noemde hij volledig mislukt. D66 's-Graveland en D66 Nederhorst den Berg zitten hier nog niet geheel op één lijn. (D66 's-Graveland is altijd tegen drempels geweest, maar heeft altijd gepleit voor andere oplossingen als sluizen, wegasverspringingen en dergelijke.)
Het Dorpshuis
De brommobiel van Nelleke Schenkkan, op de stoep....?Jacob van der Meulen (VVD) gaf als voorbeeld dat het werk aan de weg op de Loosdrechtsedijk weliswaar een zeer rustig dorp geeft, maar dat bedrijfsleven en horeca daarvan de dupe worden. Ook zei hij dat jaren geleden nu eenmaal niet gekozen is voor een rondweg om de dorpen. Bij lintbebouwing is het logische gevolg dat het verkeer door de kernen stroomt. Dat kan nu eenmaal niet anders zo stelde hij. Wel was hij voor maatregelen om de snelheid te remmen al hoeven dat niet persé drempels te zijn.
Het was duidelijk dat de partijen en de deelnemers nog aan elkaar moeten wennen. Bovendien is te hopen dat de inbreng van de Nederhorster en Loosdrechtse partijen volgende keer groter is voor het evenwicht in de discussie.
...